9. juni 2022

Aleksandra byttede prisskilte ud med anti-krigs-slogans på varer i et supermarked og blev fængslet. Nu risikerer hun ti år bag tremmer.

Aleksandra Skochilenko er én af mange russere, som er sigtet for at have sagt sin mening om krigen i Ukraine. Hun viste sin modstand ved at udskifte prisskiltene på varerne i et supermarked i Sankt Petersborg med anti-krigs-slogans.

Herefter blev hun varetægtsfængslet den 11. april 2022 og anklaget for at have spredt ”falsk information om brugen af Ruslands væbnede styrker”. Den 30. maj blev varetægtsfængslingen forlænget til 1. juli 2022.

Hvis Aleksandra bliver fundet skyldig i anklagerne, risikerer hun mellem fem og ti års fængsel.

Det haster med at få Aleksandra løsladt – skriv under på aktionen og kræv, at de absurde anklager mod hende frafaldes!

Forbudt at protestere mod krigen

Aleksandra er en kendt kunstner fra Sankt Petersborg. Hun lever af at skrive sange og lave tegneserier, og hun har skrevet en bog om depression.

Bogen har bidraget til at fjerne stigma om psykiske lidelser og er blevet meget populær i Rusland.

Russiske myndigheder omtaler krigen i Ukraine som ”specielle militæroperationer”.

I Rusland er det forbudt at omtale den russiske invasion af Ukraine som en krig. Det er heller ikke lovligt at kritisere de russiske styrkers fremfærd i Ukraine eller at omtale krigsforbrydelserne, som de har gjort sig skyldige i.

At bytte prisskilte ud med anti-krigs-slogans på varer i et supermarked, som Aleksandra er mistænkt for at have gjort, er imidlertid ikke nogen internationalt anerkendt forbrydelse.

Helbred i fare

Efter at Aleksandra blev varetægtsfængslet, har vi været meget bekymrede for hendes helbred.

Kunstneren lider af sygdommen cøliaki, og indtag af gluten kan derfor medføre organsvigt eller udvikling af auto-immune sygdomme.

Til at begynde med serverede fængslet ikke glutenfri mad, og personalet tillod ikke, at Aleksandra modtog de kasser med glutenfri mad, som hendes familie forsøgte at sende.

Efter pres fra blandt andre Amnesty, er personalet gået med til at servere et varmt måltid mindst én gang om dagen, som er glutenfrit. Hun kan dog hverken spise den morgenmad eller aftensmad, der bliver serveret. Kasserne med mad fra hendes familie er på vej ind, men fængslet nægter stadig at tage imod det hele, selvom det er nødvendigt for Aleksandras fulde kost.

En af hendes advokater besøgte Aleksandra i fængslet i april, og han fortæller, at hendes helbred er forværret betragteligt.

Fordi hun ikke får tilstrækkeligt med glutenfri mad, kan hun næsten ikke spise noget. Derfor har hun tabt sig gevaldigt og vejer nu kun 46 kilo.

Krigen i Ukraine

Amnesty har afsløret, at russiske styrker har begået en lang række krigsforbrydelser.

Det inkluderer:

• Ulovlige henrettelser af civile i regionen nordvest for Kyiv.
  • Angreb på civile mål, herunder angreb på boligblokke, børnehaver, et sygehus og bilkøer med mennesker på flugt.
  • Brug af våben i strid med Folkeretten – som for eksempel klyngeammunition i tæt befolkede områder.

Læs mere her

Menneskerettigheder i Rusland

Retten til ytrings- og forsamlingsfrihed indskrænkes stadig både gennem lovarbejde og i praksis.

Mange af dem, der ytrer sig på fredelig vis, bliver udsat for repressalier i form af chikane, politivold, vilkårlige anholdelser, bøder, retsforfølgelse og fængsling.

Dette gælder særligt dem, der kritiserer landets myndigheder, udfordrer vedtagne politiske sandheder, eller kræver respekt for miljø- og menneskerettigheder.

Vores krav

Amnesty kræver derfor, at de russiske myndigheder:

• Dropper straffesagen mod Aleksandra Skochilenko og løslader hende omgående.
  • Sikrer, at Aleksandra Skochilenko har adgang til nødvendig lægehjælp og glutenfri mad, indtil hun bliver løsladt.

Hvorfor skal jeg skrive under?

Grunden til, at vi lægger pres på anklagerens kontor i Sankt Petersborg, er, at det kan have en positiv effekt på Aleksandras situation. Det er nemlig anklagemyndigheden, der har magten til at stoppe retsforfølgelsen af hende.

Formålet med Amnestys aktion er at presse myndighederne til at frafalde anklagerne mod Aleksandra. Lykkes det ikke at få anklagerne frafaldet, håber vi, at presset vil føre til, at hun bliver prøveløsladt og ikke får en forvaringsdom.

Hvad sker der med min underskrift?

Vi sender underskrifterne til rigsadvokaten Melnik Viktor Dmitrievich i Sankt Petersborg. Det er rigsadvokaten, der leder anklagemyndigheden.

Skriv for Liv 2022

Aleksandra er iblandt én af de individer, vi har udvalgt til vores årlige brevskrivningskampagne Skriv for Liv.

Her kan du som privatperson eller lærer skrive et brev til Aleksandra og de andre mennesker, vi har udvalgt, som hver især har været udsat for krænkelser af deres grundlæggende rettigheder.

Opdateringer

23. juni 2022: Aleksandra er en samvittighedsfange

Vores researchere har nu undersøgt Aleksandras sag grundigt, og vi kan konkludere, at Aleksandra er en samvittighedsfange, som udelukkende er fængslet på baggrund af sin politiske overbevisning.

Vi fortsætter vores arbejde for at få hende løsladt omgående og uden betingelser.