Store danske musiknavne på scenen til støttekoncert for Ukraine

Under overskriften ’Sammen for Ukraine’ slår DR og TV 2 sig sammen om en stor støttekoncert i København, der skal bakke op om Amnesty og andre organisationers akutte arbejde i og omkring det krigshærgede land.

Op mod 35.000 mennesker ventes lørdag aften at møde op på Rådhuspladsen i København til DR og TV 2’s støttekoncert ”Sammen for Ukraine”, der samler penge ind til Amnesty og andre danske NGO’ers akutte arbejde i og omkring Ukraine.

En perlerække af landets største musiknavne har sagt ja til at optræde ved det store show, der bliver vist direkte på begge tv-kanaler, TV 2 Play og ved storskærmsarrangementer i Aarhus, Odense, Aalborg og Esbjerg fra 19.30 til 21.00.

Johannes Langkilde og Natasja Crone er værter, og de vil blandt andet fokusere på krigens konsekvenser, portrættere almindelige ukrainere og fortælle historier om danskernes mange initiativer til støtte for ofrene.

Derudover vil DR’s og TV 2’s korrespondenter rapportere om situationen i Ukraine.

”Vi er meget glade for, at DR og TV 2 har taget initiativ til denne støttekoncert, og at nogle af landets største musiknavne bakker op ved at gå på scenen lørdag aften. Amnesty er i lige nu i fuld gang med at dokumentere angreb på civile og andre krigsforbrydelser, og det er en stor hjælp for vores arbejde, at vi får del i det indsamlede beløb fra støttekoncerten. Vores mål er, at de ansvarlige bag de voldsomme krænkelser bliver stillet til regnskab, så ofrene kan få erstatning for deres lidelser og i sidste ende retfærdighed”, siger Vibe Klarup, generalsekretær i Amnesty International Danmark.

Det er allerede nu muligt at støtte på tre forskellige måder. Man kan enten donere 150 kroner ved at sende en SMS med ‘HJÆLP’ til 1234, eller man kan donere et valgfrit beløb via MobilePay til 40 50 42.

Det er også muligt for både privatpersoner og virksomheder at donere større bidrag via hjemmesiden sammenforukraine.dk

Disse navne optræder ved støttekoncerten ”Sammen for Ukraine”:

Anne Linnet, Jonah Blacksmith, Hjalmer & Pauline, Carl Emil Petersen, Mads Langer, Marie Key, Coco O, Peter Sommer, Dizzy Mizz Lizzy, Ida Laurberg, Saveus, Hugorm, Troels Gustavsen, Sanne Salomonsen, TV2 og Christopher

Følgende organisationer får del i det indsamlede beløb:

ADRA Danmark, Amnesty International Danmark, CARE Danmark, CARITAS Danmark, Dansk Folkehjælp, DRC Dansk Flygtningehjælp, Folkekirkens Nødhjælp, International Media Support, Læger uden Grænser, Mellemfolkeligt Samvirke, Mission Øst, Oxfam Ibis, PlanBørnefonden, Red Barnet, Røde Kors, SOS Børnebyerne, UNHCR – FN’s Flygtningeorganisation og UNICEF Danmark.