Skandalernes slutrunde

Siden Qatar for 12 år siden fik tildelt værtskabet for VM i fodbold for herrelandshold har styret indført en række reformer, der på papiret forbedrer forholdene for millioner af migrantarbejdere i landet. Alligevel har Amnesty International i rapport på rapport afsløret, at udnyttelsen af migrantarbejdere fortsætter.

Tekst Bjarke Windahl Pedersen
Grafik Mikkel Henssel

2009
Qatar indfører en ny kafala-lov, det vil sige ”sponsor”-lov, der erstatter en lov fra 1963. Under de nye regler kan migrantarbejdere stadig ikke skifte job eller forlade landet uden tilladelse fra deres arbejdsgiver, den såkaldte ‘sponsor’.
2010
Det internationale fodboldforbund FIFA tildeler Qatar værtskabet for VM – det første land i Mellemøsten og det mindste nogensinde til at huse verdensmesterskabet.
2013
Internationale fagforeninger advarer om dødsfald blandt migrantarbejdere i Qatar og advarer om, at 4.000
arbejdere risikerer at miste livet på de voksende byggepladser frem mod slutrunden. FIFA afviser fagforeningernes forslag om at sætte værtskabet til genafstemning.
2013
Amnesty advarer i en rapport
om, at Qatars lovgivning
tillader arbejdsgivere at
udnytte ansatte migranter i
landets byggesektor.
2014
Qatar introducerer nye forbedrede vilkår for arbejdere på stadions og infrastruktur direkte forbundet med VM. De forbedrede vilkår gælder kun tre procent af bygningsarbejderne i landet.
2014
Amnesty afdækker, at kvindelige migranter i arbejde som hushjælpere lider under udnyttelse og overgreb i private hjem. De mest ekstreme sager involverer fysiske og seksuelle overgreb.
2015
Et år efter Qatar lovede reformer, som skulle standse udnyttelsen af igrantarbejdere, er ikke en eneste reform blevet indført, afdækker Amnesty.
2017
Qatar introducerer nye arbejdslove og proklamerer kafala-systemet afskaffet. Men arbejdere kan fortsat ikke forlade landet uden deres arbejdsgivers tilladelse, og de kan kontraktmæssigt være bundet til deres arbejdsgiver i op til fem år, kritiserer Amnesty.
2018
Qatar fjerner delvist kravet om, at arbejdere kun kan forlade landet med deres arbejdsgiveres tilladelse. Den nye lov gælder dog ikke cirka 174.000 ansatte i private hjem.
2020
Qatar indfører en minimumsløn for alle migrantarbejdere i landet. Lønnen plus tilskud til mad og indkvartering ligger på cirka 3700 kroner om måneden. Qatar fjerner kravet om, at arbejdsgivere skal godkende migrantarbejderes jobskifte.
2021
I Danmark og flere andre nordiske
lande debatteres det intenst, hvorvidt landsholdene bør boykotte slutrunden. Danmarks fodboldforbund, DBU, holder fast i at ville deltage, medmindre regeringen beslutter, at Danmark skal boykotte. DBU tager siden flere skridt for at mindske sin tilstedeværelse i Qatar under slutrunde.
2021
Avisen The Guardian anslår i en stor undersøgelse, at mere end 6500 arbejdere fra Bangladesh, Indien, Pakistan, Nepal og Sri Lanka har mistet livet i Qatar siden tildelingen af VM. Amnesty afslører, at myndighederne i landet ikke undersøger dødsårsagen bag de mange dødsfald blandt migrantarbejdere. Familier til afdøde kan derfor ikke søge erstatning.
2022
Få måneder før slutrunden begynder, tilbageholder og deporterer Qatar adskillige migrantarbejdere, som har
demonstreret over, at de i månedsvis ikke har fået udbetalt løn.
2022
Amnesty afleverer over 280.000 underskrifter til FIFA fra borgere fra hele verden, som sammen med Amnesty kræver, at FIFA stiller krav om respekt for menneskerettighederne, når værtskaber til slutrunder tildeles.