I de seneste par år er det blevet mere og mere tydeligt, at sport og menneskerettigheder hænger tæt sammen. Vi ser, hvordan store sportsbegivenheder resulterer i menneskerettighedskrænkelser, ofte når nye store og flotte stadioners skal bygges eller myndigheder indskrænker befolkningens forsamlings- og ytringsfrihed under dække af sikkerhedsforanstaltninger.

Samtidig, ser vi også hvordan stater, som krænker menneskerettighederne, bruger store internationale sportsbegivenheder til at promovere og forbedre deres internationale omdømme, som ofte bliver refereret til som ’sportswashing’.

Vi har set, hvordan Beijings OL-værtskab i 2008 ledte til massive krænkelser af ytringsfrihed i Kina, og hvordan opbygningen af store nye stadions førte til tvangsrydninger af befolkningen. Vi har også set, hvordan Rusland har brugt vinter-OL i Sochi og senest VM i herrefodbold i 2018, som påskud til at tilbageholde demonstranter og begrænse forsamlings- og ytringsfriheden, og i Rio de Janeiro så vi, hvordan sikkerhedsforanstaltninger til VM i herrefodbold og OL førte til stor stigning i antal politidrab. Dette er bare nogle af de eksempler, som vi har set i de seneste par år, hvor afholdelsen af sportsbegivenheder forårsager menneskerettighedskrænkelser.

Sportswashing sker, når stater arrangerer eller sponsorerer store sport- og idrætsarrangementer, sportsklubber eller sportsorganisationer, og bruger det som PR til at vise sig frem fra en positiv vinkel og derved fjerne fokus fra landets overgreb mod menneskerettighederne. Det har vi allerede set i Baku og Sochi og i løbet af 2022, ser vi, hvordan Beijing bruger vinter-OL som røgslør for deres krænkelser af ytringsfriheden og hvordan Qatar, som ikke er en fodboldnation, bruger VM i herrefodbold til at fremme deres internationale omdømme.

Hvordan arbejder Amnesty med sport og menneskerettigheder?

I Amnesty International har vi arbejdet med sport og menneskerettigheder i mange år. Vi arbejder for at forhindre, at sporten fører til menneskerettighedskrænkelser, men anerkender også, at vi er oppe imod store kræfter, hvor forandring tager tid. Vi sætter derfor spotlight på sportsbegivenheder, der bliver brugt til sportswashing, ved at:

• Dokumentere de menneskerettighedskrænkelser, der finder sted i forbindelse med en sportsbegivenhed, som vi for eksempel gør til vinter-OL i Beijing 2022 og VM i Qatar 2022
  • Skabe opmærksomhed om og dokumentere de menneskerettighedskrænkelser, som allerede finder sted i værtslande til større sportsbegivenheder
  • Igangsætte aktioner for at hjælpe ofrene for menneskerettighedskrænkelser og få engageret så mange mennesker som muligt til at lægge pres på regeringer og relevante aktører
  • Lægge pres på idrætsforbund og relevante sports-aktører, så de kan bruge deres indflydelse og platforme til at opsøge den kritiske dialog med sportsorganisationer og værtslande
  • Kæmpe for at menneskerettighederne bliver skrevet ind i retningslinjerne hos sportsorganisationer såsom FIFA og IOC
  • Oplyse og informere sportsforbund, idrætsudøver, politikker og fans om menneskerettighedssituationen i værtslande, så landet ikke slipper afsted med at bruge sporten til at fjerne fokus fra myndighedernes overgreb mod menneskerettigheder.

Amnesty International Danmark har indgået samarbejdsaftaler med DIF og DBU for bedst muligt at kunne oplyse og orientere dem og deres sportsudøvere om menneskerettighedssituationen i de lande, som de rejser til for at deltage i større, internationale sportsbegivenheder. Vores formål er at klæde sportsudøvere og organisationerne på, så de ved, hvilken kontekst de indgår i, og hvordan de undgår at bidrage til menneskerettighedskrænkelser og brugt til sportswashing. Det mener vi, giver idrætsforbundene og sportsudøverne de bedste redskaber og muligheder for at kunne forholde sig kritiske og oplyste.