Homo- og biseksuelle samt trans- og interkønnede har ret til et liv i frihed. Og de har ret til åbent at kunne stå ved deres seksualitet og identitet. Men i flere dele af verden kan det være livsfarligt at være LGBTI+person. I omtrent hvert tredje land er det forbudt at være homoseksuel, og her straffes homoseksualitet og såkaldt ’homoseksuel propaganda’ med alt fra bøder til fængsels- og dødsstraf.

I lande som Iran, Sudan og Saudi-Arabien er der dødsstraf for at have sex med en person af samme køn. Lande som Tjetjenien og Uganda er berygtede for deres systematiske forfølgelse af LGBTI+personer, men også i Europa er der problemer. For eksempel har Rusland og Litauen love, der forbyder information om homoseksualitet med påstanden om, at det er ”et angreb på traditionelle familieværdier”. Lovgivningerne bruges blandt andet til at forhindre LGBTI+-organisationer i at udføre oplysningsarbejde.

Også i Danmark oplever LGBTI+personer diskrimination. I Amnesty har vi dokumenteret, hvordan der udføres ikke-akutte, invasive og irreversible indgreb på babyer og meget unge interkønnede børn. De fleste af disse indgreb er operationer, som foretages på baggrund af sociale årsager – ofte med det formål at ’normalisere’ udseendet af barnets kønsorganer, så de lever op til en stereotyp, binær opfattelse af køn.

Også danske transkønnede møder udfordringer i sundhedsvæsenet. Vi har dokumenteret, hvordan denne gruppe udsættes for ofte årelange og ydmygende udredningsforløb på Rigshospitalets Sexologisk Klinik for at få adgang til de hormonbehandlinger, som er afgørende for transkønnedes identitet og selvforståelse.

Hvad gør Amnesty?

Vi arbejder for at bekæmpe alle former for diskrimination af seksuelle minoriteter. Vi støtter prides overalt i Europa og lægger pres på de lokale myndigheder, så de sikrer, at deltagerne beskyttes mod overgreb. Vi arbejder også for, at transkønnede ikke bliver defineret som ‘syge’ i Danmark, og for at EU bliver bedre til at beskytte alle europæere, herunder LGBTI+-personer, mod diskrimination.

I Amnesty arbejder vi også for at afskaffe love, der gør det kriminelt at være homoseksuel, eller som udsætter homoseksuelle for diskrimination. Vi bekæmper fængsling, tortur, mishandling og tvungen ‘helbredelse’ af seksuelle minoriteter, og vi arbejder for, at regeringer aktivt bekæmper straffriheden for denne type forbrydelser. Inden for FN-systemet og andre internationale organisationer presser vi desuden på for, at seksuelle minoriteters menneskerettigheder beskyttes og fremmes effektivt.

Få mere viden omkring vores arbejde med transkønnedes rettigheder og interkønnedes rettigheder her.