Som samarbejdspartner for World Pride i København – også kendt som Copenhagen 2021 – sætter Amnesty både spot på inklusion og den chikane og diskrimination, som stadig er virkelighed for mange LGBTI+ personer i hele verden – også i Danmark.

Chikane, diskrimination og overfald er en del af virkeligheden for mange LGBTI+ personer rundt om på kloden – også i Danmark, hvor antallet af anmeldte hadforbrydelser er steget de senere år. Rundt omkring os i Europa går flere regeringer målrettet efter at indskrænke særligt homoseksuelle og transpersoners rettigheder, og senest har det ungarske parlament vedtaget en lov, der forbyder alt, der af myndighederne vurderes at fremme homoseksualitet og kønsidentitet. Derudover er homoseksualitet stadig forbudt i 76 lande verden over, og i nogle af dem risikerer du ligefrem at blive henrettet for at være dig selv.

Mød Sasha
Sasha Komarova er interkønnet og ved at dele sin historie, hjælper hun andre unge interkønnede.
læs historien her >
Hvad står bogstaverne for?
Sproglig præcision er vigtig. Det er med til at gøre os allesammen klogere på menneskelig identitet.
Bliv klogere her >
Støt arbejdet
Giv et bidrag til arbejdet med LGBTI+ rettigheder, så vi sammen kan bekæmpe fordommene.
Giv dit bidrag >
Mød Elijah
”Pride er en fest – bare ikke for mig og rigtig mange andre”. Elijahs insisteren på at være sig selv har haft hårde omkostninger.
Læs historien her >

Stadig meget at kæmpe for

Der er med andre ord stadig masser at kæmpe for, og som samarbejdspartner for World Pride i København – også kendt som Copenhagen 2021 – vil Amnesty både sætte fokus på inklusion og LGBTI+ personers rettigheder.

”Det er en menneskeret at kunne leve et liv fri for diskrimination baseret på seksuel orientering, kønsidentitet og kønskarakteristika. Men desværre er der stadig mange steder i verden, hvor LGBTI+-personers rettigheder bliver krænket, og det er derfor, at Copenhagen 2021 er så vigtig”, siger Helle Jacobsen, der er programleder for køn i Amnesty International Danmark.

Teksen fortsætter under billedet.

ungarn

Vis solidaritet med Ungarns LGBTI+-miljø

I juni 2021 vedtog det ungarske parlament en lov, som forbyder alle former for undervisnings- og oplysningsmateriale, der kan anses for at ’reklamere for’ eller bare skildre seksuel kontakt mellem mennesker af samme køn. Det er den seneste i en række homofobiske love.

Skriv solidaritetshilsen >

uganda

Skriv til Ugandas LGBTI-aktivister og fortæl dem, at du støtter dem!

Den 31. maj blev 44 ugandiske LGBTI-personer anholdt på shelteret ’Happy Family Youth LGBTI+’ i byen Nansana.

skriv solidaritetshilsen >

polen

Stå sammen med Polens LGBTI+-personer

LGBTI-fri zoner, homofobisk og dehumaniserende retorik fra magthaverne, hadefuld tale på internettet, vold, trusler og chikane.

Det er virkeligheden lige nu for LGBTI+-personer i Polen. Aktivister og menneskerettighedsforkæmpere har brug for støtte og opbakning for at fortsætte deres arbejde for helt basale rettigheder.

skriv solidaritetshilsen >

Verdens største LGBTI+ arrangement

Begivenheden samler aktivister og politikere fra hele kloden, der blandt andet skal diskutere, hvordan vi sammen kan arbejde for en bedre og mere lige verden for LGBTI+-personer på globalt plan. Det såkaldte Human Rights Forum kommer til at inkludere en åbningsbegivenhed i FN Byen, en tredages konference, en demokratifestival samt en plenarforsamling i Folketinget med politikere fra hele verden.

”Amnesty er meget glad for at være partner i så stort og vigtigt et arrangement som Copenhagen 2021, hvor vi sammen med mennesker fra alle dele af LGBTI+-miljøet kan kaste lys på disse fundamentale rettigheder”, siger Helle Jacobsen.

Vigtigt at give folk en stemme

Udover at deltage i diverse debatarrangementer vil Amnesty før, under og efter Copenhagen 2021 samarbejde med en bred vifte af LGBTI+ personer og organisationer, så de kan fortælle deres egne historier og dele deres politiske krav på Amnestys forskellige platforme.

”Vi vil gerne høre fra så mange mennesker som muligt for at give plads til forskellige oplevelser, holdninger og identiteter og vise mangfoldigheden i LGBTI+ miljøet. At LGBTI+ personer lever deres liv rundt om i hele Danmark for at gøre op med nogle af de myter og fordomme, som desværre også stadig eksisterer herhjemme”, siger Helle Jacobsen.

Amnesty-fokus i mere end 40 år

Amnesty erklærede i 1979, at “forfølgelsen af personer på baggrund af deres homoseksualitet er en krænkelse af deres basale menneskerettigheder”. Men det var først i begyndelsen af 1990erne, at organisationen for alvor gik struktureret ind i kampen. Siden da er arbejdet for LGBTI+ personers rettigheder taget til både internationalt og i Danmark.

Den seneste store sejr opnåede trans-organisationer, Copenhagen Pride og aktivister sammen med Amnesty i 2017, hvor transkønnethed blev fjernet fra Sundhedsstyrelsens liste over psykiske lidelser efter en længerevarende kampagne, der blandt andet dokumenterede forskellige krænkelser i det danske sundhedssystem.

Stadig diskrimination

Men transkønnede diskrimineres stadig rundt om i verden og i Danmark, og i 23 lande skal transkønnede tvangssteriliseres, før deres køn kan blive juridisk anerkendt af myndighederne. Amnesty har også dokumenteret, at interkønnede børn fortsat bliver udsat for såkaldt kønsnormaliserende kirurgi i både Danmark og Tyskland. Det er en krænkelse af deres menneskerettigheder, og Amnesty fortsætter også den kamp ud fra princippet om, at mennesker selv bestemmer over deres krop, køn og seksualitet.

Prides oprindelse

Fænomenet pride trækker tråde til en fortid, hvor synlighed og lige rettigheder var noget, USA’s og Europas LGBTI+-miljøer skulle kæmpe benhårdt for.