Vi har oplevet mange sejre i tidens løb. Sejre vi har opnået med vores medlemmers og aktivisters hjælp. Vi vil naturligvis gerne dele de gode nyheder og resultater med jer. Det nytter noget. Jeres bidrag og indsats gør en forskel for rigtige mennesker i den virkelige verden.

Polske aktivister frikendt!

Tre kvindelige polske menneskerettighedsaktivister, herunder Elżbieta Podleśna som Amnesty Danmark har aktioneret for, er ved en domstol i Polen blevet frikendt i anklagen om at have ”fornærmet religiøse overbevisninger”.

Tashi Wangchuk løsladt!

Den tibetanske aktivist Tashi Wangchuk’s er blevet løsladt, efter at have afsonet fem år i fængsel, fordi han arbejdede for at få det tibetanske sprog på undervisningsskemaet i Tibet.

José Adrián får erstatning fra staten!

José Adrián fra Mexico er en af de unge, hvis sag vi arbejdede for i Skriv for Liv-kampagnen i 2019. Han og hans familie får nu endelig erstatning for de penge, de i sin tid måtte betale for hans løsladelse.

Biden vil lukke Guantánamo-fængslet!

Guantánamo har allerede eksisteret alt for længe. Derfor er det en glædelig nyhed, at Biden nu vil igangsætte en formel undersøgelse af fængslet og sætte en stopper for de menneskerettighedskrænkelser, der finder sted i det berygtede fængsel.

Loujain Al-Hathloul er løsladt!

Efter tæt ved tre års fængsel er den fremtrædende saudiske menneskerettighedsforkæmper Loujain al-Hathloul blevet løsladt. ”Hun burde ikke have tilbragt ét eneste sekund bare tremmer”, lyder det fra Amnesty International, som sammen med tusindvis af danskere har arbejdet for hendes frihed.

2020: Årets sejre for menneskerettighederne

2020 har været et usædvanligt og svært år. Men under de mest udfordrende omstændigheder har mennesker stadig skrevet breve, protesteret og givet deres underskrifter for at forsvare menneskerettighederne. Hvis du efter et langt år har svært ved at se lyset for enden af tunnelen, er her en række gode grunde til at stole på, at retfærdighed i sidste ende vinder.

NARGES MOHAMMADI ER LØSLADT!

Efter mere end fem års fængsel er den prominente iranske menneskerettighedsforkæmper Narges Mohammadi blevet løsladt. Amnesty takker de tusinder af medlemmer og frivillige, som verden over har arbejdet for hendes løsladelse.

SYDSUDAN: TEENAGERS DØDSDOM ER OMSTØDT!

Efter pres fra blandt andet Amnesty International er Magais dødsstraf nu endelig blevet omstødt.

BAHRAIN LØSLADER KENDT MENNESKERETTIGHEDSAKTIVIST

Tirsdag eftermiddag fik Amnesty den længe ventede nyhed om Nabeel Rajabs løsladelse! Og vi kan ikke få armene ned. Amnesty har aktioneret for Nabeel gentagne gange, siden han for første gang blev fængslet for sine regeringskritiske tweets.

HO DUY HAIS DØDSDOM SUSPENDERET

Presset på de vietnamesiske myndigheder har båret frugt. Ho Duy Hais dødsdom er suspenderet, og hans sag genoptages.

TIDLIGERE BØRNESOLDAT ER ENDELIG FRIKENDT

Aung Ko Htwe sad to et halvt år i fængsel i Myanmar for at fortælle om sine oplevelser som børnesoldat. Nu er han løsladt og frikendt!

EVELYN HERNANDEZ ER BLEVET FRIKENDT

21-årige Evelyn Hernández blev i 2016 idømt 30 års fængsel for en spontan abort. Nu har retten i El Salvador frikendt hende efter et stort pres fra Amnesty og andre organisationer.

MYANMAR LØSLADER REUTERS-JOURNALISTER

Takket være et massivt internationalt pres frifinder præsidenten i Myanmar to fængslede Reuters-journalister. I maj 2019 blev de genforenet med deres familier efter 500 dage i fængsel.

PAKISTAN FASTHOLDER ASIA BIBIS FRIFINDELSE

Den 54-årige markarbejder Asia Bibi har siden 2010 siddet på dødsgangen, efter hun blev dømt for blasfemi. Nu har Pakistans højesteret frikendt hende for anden gang.

FOTOGRAFEN SHAHIDUL ER LØSLADT

Efter mere end 100 dage bag tremmer blev fotograf og aktivist Shahidul Alam fra Bangladesh løsladt mod kaution.

2018 – ET ÅR MED MASSER AF SEJRE

Uretfærdigt fængslede er blevet løsladt, og love er blevet ændret, fordi modige mennesker har handlet. Her følger nogle af 2018’s største resultater.

HISTORISK SEJR FOR LGBTI-PERSONER I INDIEN

Den indiske højesteret har bestemt, at personer af samme køn ikke længere skal straffes med fængsel for at dyrke sex. Det er et kæmpe skridt fremad for LGBTI-rettigheder i verdens næststørste land.

TYRKIET: AMNESTYS FORMAND ENDELIG LØSLADT

Efter mere end 14 måneder bag tremmer er Taner Kilic genforenet med sine døtre og sin hustru. Hundredtusindvis af Amnestys medlemmer og aktivister har kæmpet for at få ham fri.

CAMBODJA: TEP VANNY ER FRI

Da Tep Vanny sidste år fik en dom på to og et halvt års fængsel, havde hun i et årti kæmpet fredeligt mod udslettelsen af tusinder af familiers hjem til fordel for luksusboliger. Nu er hun løsladt efter en kongelig benådning.

DØDSDOMMEN OVER NOURA ER OMSTØDT!

God nyhed: 19-årige Noura Hussein Hamad Daoud fra Sudan blev dømt til døden, efter hun i selvforsvar havde dræbt sin voldtægtsmand. Nu har en domstol i Sudan omstødt dødsdommen – efter massivt internationalt pres og underskrifter fra over 80.000 danskere.