Vi har oplevet mange sejre i tidens løb. Sejre vi har opnået med vores medlemmers og aktivisters hjælp. Vi vil naturligvis gerne dele de gode nyheder og resultater med jer. Det nytter noget. Jeres bidrag og indsats gør en forskel for rigtige mennesker i den virkelige verden.

Saudi-Arabien løslader to kvindelige aktivister

Saudi-Arabien har løsladt to kvinderrettighedsaktivister, der blev fængslet for næsten tre år siden.

Samar Badawi og Nassima al-Sadah blev tilbageholdt i juli 2018 sammen med flere andre kvinderettighedsaktivister, der var “mistænkt for at skade Saudi-Arabiens interesser”. De har blandt andet kæmpet for kvinders ret til at køre i bil.

Amnesty Danmark har aktioneret for begge kvinder igennem vores aktionsnetværk Lifeline. Tak til de mange danskere, der skrev under.

Germain Rukuki er blevet løsladt

Germain Rukukis fængselsstraf er nedsat fra hele 32 år til et enkelt år og en bøde. Nu kan han endelig møde sin yngste søn, som blev født et par uger efter, han blev fængslet.

Voldtægtsofre kan få bistandsadvokat før anmeldelse

Fremover kan voldtægtsofre få en bistandsadvokat, inden de anmelder hos politiet. Et vigtigt skridt for at styrke voldtægtsofres rettigheder, mener Amnesty.

Familier genforenes i USA

Husker du historierne om de mange familier, der blev adskilt ved den amerikanske grænse, da de kom til landet for at søge asyl?

I 2018 skrev 57.138 danskere under på vores krav om at få genforenet familierne. Nu sker der fremskridt. I en ny rapport kan vi dokumentere, at mindst syv børn er blevet genforenet med deres forældre i 2021.

Det er et lille antal, men et skridt i den rigtige retning. Mange børn er fortsat adskilt fra deres forældre, og vi arbejder videre for, at alle familier bliver genforenet.

En pige fra Honduras (2) og hendes mor tilbageholdes nær grænsen mellem USA og Mexico den 12. juni 2018 i McAllen, Texas. © John Moore / Getty Images

Sara fra El Salvador er blevet løsladt

Sara Rogel blev idømt 30 års fængsel på grund af en ufrivillig abort. Efter næsten 10 års fængsel er hun nu endelig løsladt.

Amnesty har i årevis kæmpet for at få fjernet abortforbuddet i El Salvador. Forbuddet tvinger kvinder ud i livstruende, hemmelige aborter. I 2018 skrev 59.293 danskere under på Amnestys aktion for at ændre El Salvadors abortforbud.

Gennem årene er det lykkedes Amnesty, og andre organisationer, der arbejder for kvindernes løsladelse, at få flere af de fængslede kvinder løsladt.

Skriv for Liv i 2020 førte til sejre for menneskerettighederne

Igen i år 2020 skrev Amnesty-støtter verden over tusindvis af breve og solidaritetshilsner for at kræve retfærdighed for mennesker, hvis rettigheder er blevet krænket. På trods af pandemien blev der i 2020 foretaget ikke mindre end 4.496.875 handlinger for de udvalgte sager. Og vi kan allerede se, at aktivismen har båret frugt. Se hvad der er sket med de personer, vi skrev breve for i 2020.

Danske børn i Syrien skal hjem

Endelig nogle gode nyheder fra Danmark! I hvert fald for 14 af de danske børn i de syriske lejre, der nu endelig kan komme i sikkerhed i Danmark sammen med deres mødre.

Amnesty har længe kæmpet for at sikre børnene beskyttelse i Danmark. 33.498 danskere har skrevet under på Amnestys aktion for at få børnene hjem. Kravet blev også fremsat i helsidesannoncer i Politiken med en opfordring til statsministeren om at handle nu i stedet for at fortryde senere.

Retfærdighed for George Floyd

75.012 danskere skrev under på kravet om retfærdighed for George Floyd – jeres stemmer blev hørt!

Den 20. april 2021 blev den tidligere betjent, Derek Chauvin, kendt skyldig i alle anklager. Det er et vigtigt skridt i den rigtige retning.

Men at Chauvin kendes skyldig, er undtagelsen – ikke reglen. Derfor fortsætter arbejdet for politireformer i USA og for en verden fri for racisme og diskrimination.

Se de rørende billederne fra øjeblikket, hvor den historiske dom blev afsagt.

Myanmar: Digter løsladt

Paing Phyo Min, medlem af digtertruppen Peacock Generation fra Myanmar, er blevet løsladt. I 2019 blev han ellers idømt seks års fængsel for at have gjort grin med militæret.

På trods af fængslets besøgsforbud lykkedes det Amnesty at få kontakt til Paing Phyo Min og aflevere de solidaritetshilsner, der var blevet skrevet til ham igennem Amnestys kampagne Skriv for Liv 2020. Det blev han meget glad for. Tak til de 32.658 danskere, der skrev under for Paing Phyo Min. Presset virkede!

Nigerianske landmænd vinder over Shell

Shells olieudslip har ødelagt nigerianske landmænds marker og afgrøder. Efter 13 års kamp har de vundet retssagen mod et af verdens største olieselskaber.

”Mens indtægterne er strømmet til Shells europæiske hovedkontorer, er nigerianske liv og lokalmiljøer blevet ødelagt,” siger Sanne Borges, seniorrådgiver hos Amnesty Danmark.

Amnesty International har afdækket Shells aktiviteter i Niger Delta i 20 år.

Polske aktivister frikendt!

Tre kvindelige polske menneskerettighedsaktivister, herunder Elżbieta Podleśna som Amnesty Danmark har aktioneret for, er ved en domstol i Polen blevet frikendt i anklagen om at have ”fornærmet religiøse overbevisninger”.

Tashi Wangchuk løsladt!

Den tibetanske aktivist Tashi Wangchuk’s er blevet løsladt, efter at have afsonet fem år i fængsel, fordi han arbejdede for at få det tibetanske sprog på undervisningsskemaet i Tibet.

José Adrián får erstatning fra staten!

José Adrián fra Mexico er en af de unge, hvis sag vi arbejdede for i Skriv for Liv-kampagnen i 2019. Han og hans familie får nu endelig erstatning for de penge, de i sin tid måtte betale for hans løsladelse.

Biden vil lukke Guantánamo-fængslet!

Guantánamo har allerede eksisteret alt for længe. Derfor er det en glædelig nyhed, at Biden nu vil igangsætte en formel undersøgelse af fængslet og sætte en stopper for de menneskerettighedskrænkelser, der finder sted i det berygtede fængsel.

Loujain Al-Hathloul er løsladt!

Efter tæt ved tre års fængsel er den fremtrædende saudiske menneskerettighedsforkæmper Loujain al-Hathloul blevet løsladt. ”Hun burde ikke have tilbragt ét eneste sekund bare tremmer”, lyder det fra Amnesty International, som sammen med tusindvis af danskere har arbejdet for hendes frihed.

2020: Årets sejre for menneskerettighederne

2020 har været et usædvanligt og svært år. Men under de mest udfordrende omstændigheder har mennesker stadig skrevet breve, protesteret og givet deres underskrifter for at forsvare menneskerettighederne. Hvis du efter et langt år har svært ved at se lyset for enden af tunnelen, er her en række gode grunde til at stole på, at retfærdighed i sidste ende vinder.

NARGES MOHAMMADI ER LØSLADT!

Efter mere end fem års fængsel er den prominente iranske menneskerettighedsforkæmper Narges Mohammadi blevet løsladt. Amnesty takker de tusinder af medlemmer og frivillige, som verden over har arbejdet for hendes løsladelse.

SYDSUDAN: TEENAGERS DØDSDOM ER OMSTØDT!

Efter pres fra blandt andet Amnesty International er Magais dødsstraf nu endelig blevet omstødt.

BAHRAIN LØSLADER KENDT MENNESKERETTIGHEDSAKTIVIST

Tirsdag eftermiddag fik Amnesty den længe ventede nyhed om Nabeel Rajabs løsladelse! Og vi kan ikke få armene ned. Amnesty har aktioneret for Nabeel gentagne gange, siden han for første gang blev fængslet for sine regeringskritiske tweets.

HO DUY HAIS DØDSDOM SUSPENDERET

Presset på de vietnamesiske myndigheder har båret frugt. Ho Duy Hais dødsdom er suspenderet, og hans sag genoptages.

TIDLIGERE BØRNESOLDAT ER ENDELIG FRIKENDT

Aung Ko Htwe sad to et halvt år i fængsel i Myanmar for at fortælle om sine oplevelser som børnesoldat. Nu er han løsladt og frikendt!

EVELYN HERNANDEZ ER BLEVET FRIKENDT

21-årige Evelyn Hernández blev i 2016 idømt 30 års fængsel for en spontan abort. Nu har retten i El Salvador frikendt hende efter et stort pres fra Amnesty og andre organisationer.

MYANMAR LØSLADER REUTERS-JOURNALISTER

Takket være et massivt internationalt pres frifinder præsidenten i Myanmar to fængslede Reuters-journalister. I maj 2019 blev de genforenet med deres familier efter 500 dage i fængsel.

PAKISTAN FASTHOLDER ASIA BIBIS FRIFINDELSE

Den 54-årige markarbejder Asia Bibi har siden 2010 siddet på dødsgangen, efter hun blev dømt for blasfemi. Nu har Pakistans højesteret frikendt hende for anden gang.

FOTOGRAFEN SHAHIDUL ER LØSLADT

Efter mere end 100 dage bag tremmer blev fotograf og aktivist Shahidul Alam fra Bangladesh løsladt mod kaution.

2018 – ET ÅR MED MASSER AF SEJRE

Uretfærdigt fængslede er blevet løsladt, og love er blevet ændret, fordi modige mennesker har handlet. Her følger nogle af 2018’s største resultater.

HISTORISK SEJR FOR LGBTI-PERSONER I INDIEN

Den indiske højesteret har bestemt, at personer af samme køn ikke længere skal straffes med fængsel for at dyrke sex. Det er et kæmpe skridt fremad for LGBTI-rettigheder i verdens næststørste land.

TYRKIET: AMNESTYS FORMAND ENDELIG LØSLADT

Efter mere end 14 måneder bag tremmer er Taner Kilic genforenet med sine døtre og sin hustru. Hundredtusindvis af Amnestys medlemmer og aktivister har kæmpet for at få ham fri.

CAMBODJA: TEP VANNY ER FRI

Da Tep Vanny sidste år fik en dom på to og et halvt års fængsel, havde hun i et årti kæmpet fredeligt mod udslettelsen af tusinder af familiers hjem til fordel for luksusboliger. Nu er hun løsladt efter en kongelig benådning.

DØDSDOMMEN OVER NOURA ER OMSTØDT!

God nyhed: 19-årige Noura Hussein Hamad Daoud fra Sudan blev dømt til døden, efter hun i selvforsvar havde dræbt sin voldtægtsmand. Nu har en domstol i Sudan omstødt dødsdommen – efter massivt internationalt pres og underskrifter fra over 80.000 danskere.