Antallet af henrettelser stiger i Saudi-Arabien efter G20-pause

Da Saudi-Arabien sidste år havde formandskabet for G20, faldt antallet af registrerede henrettelser med 85 procent. Umiddelbart efter formandskabet sluttede, blev henrettelserne genoptaget. Et tydeligt PR-stunt, der underminerer alle løfter om reformer, lyder det fra Amnesty International i ny rapport.

De seneste seks måneder har de saudiarabiske myndigheder intensiveret forfølgelsen af ​​menneskerettighedsforkæmpere og politiske aktivister og optrappet brugen af dødsstraf.

Man kunne ellers se et markant fald i antallet af retssager og brug af dødsstraf mod aktivister, mens den velhavende ørkenstat sidste år havde formandskabet for G20, en af verdens mest magtfulde og beslutningsdygtige forsamlinger. Her faldt antallet af registrerede henrettelser med 85 procent.

Det dokumenterer Amnesty International i en ny rapport, der offentliggøres i dag.

Se Amnestys research fra Saudi-Arabien

I februar 2021 lovede kronprins Mohammed bin Salman, at Saudi-Arabien ville vedtage nye love og reformere eksisterende lovgivning for at “styrke principperne for retfærdighed, håndhæve gennemsigtighed og beskytte menneskerettighederne”.

Men endnu er der intet spor af disse reformer.  Og i perioden januar til juli 2021 blev 40 personer henrettet- flere end i hele 2020.

20 års fængsel for et tweet

SCC, Saudi-Arabiens berygtede anti-terrordomstol, har efter afslutningen på landets G20-formandskab fortsat sin praksis med at afsige fængselsstraffe efter groft uretfærdige retssager. I mindst tre tilfælde blev mennesker, der allerede var færdige med at afsone lange fængselsstraffe for deres fredelige aktivisme, enten arresteret igen, dømt i nye sager eller fik deres straffe forhøjet.

”Så snart G20-rampelyset på Saudi-Arabien forsvandt, genoptog myndighederne deres hensynsløse forfølgelse af folk, der frit tør give udtryk for deres holdninger eller tør kritisere regeringen. I ét tilfælde idømte SCC (anti-terrordomstolen, red.) en nødhjælpsarbejder 20 års fængsel for et enkelt tweet, hvori han udtrykte kritik af den økonomiske politik, ”siger Lynn Maalouf, der er vicedirektør for Amnestys arbejde i Mellemøsten og Nordafrika.

I juni 2021 blev en ung mand fra det shiamuslimske mindretal henrettet på baggrund af en dom afsagt tre år tidligere efter en uretfærdig retssag. Under retssagen fortalte han dommeren: ”Jeg blev truet, tæsket og tortureret til at tilstå. Jeg tilstod, fordi jeg frygtede for mit liv”.

Forbud mod at rejse og bruge sociale medier

Mohammad al-Rabiah, der blev arresteret i maj 2018 for at støtte en kampagne for kvinders ret til at køre bil, blev i april 2021 idømt seks års fængsel med et efterfølgende seksårigt rejseforbud. Anklagerne mod ham omfattede “at forsøge at forstyrre social samhørighed og svække national enhed” og “at udgive en bog med mistænkelige synspunkter.”

Selv menneskerettighedsforkæmpere, der er blevet løsladt, står fortsat over for rejseforbud og forbud mod brug af sociale medier. De længe ventede løsladelser af de fremtrædende kvindelige menneskerettighedsforkæmpere Loujain al-Hathloul, Nassima al-Sada og Samar Badawi i 2021 blev skæmmet af, at aktivisterne har fået fem års rejseforbud og en risiko for at blive arresteret når som helst, da deres betingede dom ikke er blevet ophævet.

Alle menneskerettighedsforkæmpere, der løslades efter at have sonet fængselsstraf, er tvunget til at skrive under på, at de vil afholde sig fra at ytre sig offentligt, udføre menneskerettighedsarbejde eller bruge sociale medier. Alt sammen krænkelser af retten til ytrings-, forenings- og forsamlingsfriheden.

”At den korte pause i undertrykkelsen faldt sammen med Saudi-Arabiens rolle som vært for G20-topmødet i november sidste år, understreger, at enhver illusion om egentlige reformer simpelthen var et PR-stunt. Hvis de saudiarabiske myndigheder vil bevise, at de seriøst vil respektere menneskerettighederne, ville et første skridt være straks og ubetinget at frigive alle menneskerettighedsforkæmpere, der er tilbageholdt udelukkende for fredeligt at udøve deres menneskerettigheder, og sikre at disse menneskers domme annulleres og alle yderligere straftiltag fjernes,” siger Lynn Maalouf.

Læs mere om Amnestys arbejde for ytringsfrihed