Deres åndedræt blev lammet

Amnesty har sammen med eksperter undersøgt 25 videoer fra det kemiske angreb i Syrien og talt med læger og sygeplejersker på nærliggende hospitaler: Alt peger på et luftangreb med sarin eller en anden form for nervegas.

Tirsdag morgen var alting fredeligt i byen Khan Sheikhoun i Idlib provinsen i det nordvestlige Syrien. En sygeplejerske fra det nærliggende Al Rahma hospital fortæller til Amnesty, at han kiggede på uret klokken 6.20, da han hentede en kop kaffe. Kort efter lød der en eksplosion, men både han og kollegerne antog, at bomben ikke var detoneret, fordi lyden var anderledes end normalt.

Men et par minutter senere blev de første ofre bragt ind på hospitalet – og strømmen af patienter fortsatte frem til klokken 9.00, fortæller sygeplejersken. Noget var helt galt.

”Lugten nåede også frem til os på hospitalet. Det lugtede som rådden mad. Vi har før modtaget ofre for klorin-angreb – men dette var fuldstændig anderledes. Ofrene havde opkast fra mund og næse, en mørk gul farve, i nogle tilfælde brun. Deres åndedræt blev lammet, og børn døde af den grund hurtigere end voksne. Vi forsøgte med indsprøjtninger, men det virkede ikke. Ofrene var ikke i stand til at synke, de var bevidstløse, fuldstændig ubevægelige”, fortæller sygeplejersken til Amnesty.

GoogleEarth © ORION-ME

Børnene døde først

En læge, der arbejder på et hospital 50 kilometer væk, begyndte også at modtage patienter fra omkring klokken 8.00, da klinikken i Khan Sheikhoun hurtigt blev fyldt op.

”Angrebet skete klokken 6.42 præcis. Ofrene, deriblandt 70 døde, er nu oppe på omkring 400 mennesker, som blev spredt ud til flere hospitaler og klinikker i området. Nogle blev bragt til Tyrkiet. De fleste af dem, vi modtog, var stadig i live. To af dem, der blev bragt ind her, døde på hospitalet. Børnene er de første, der dør. De kan ikke kæmpe imod. Vi har kun behandlet ét barn, som gudskelov overlevede”, siger lægen.

Nervegas under luftangreb

Indsamlede videoer og beviser peger på, at det var en nervegas, der blev brugt i angrebet. Mange af ofrene ser ud til at være blevet forgiftet, mens de sov, deriblandt mange børn. Kemiske våbeneksperter, der samarbejder med Amnesty, vurderer, at ofrene med al sandsynlighed er blevet udsat for en nervegas som sarin, og at gassen blev kastet under et luftangreb.

Det er lykkedes Amnesty at verificere over 25 videooptagelser, der viser ofrene efter det kemiske angreb. Der er forlydender om læger og sygeplejersker, der er blevet udsat for sekundær forgiftning, hvilket er endnu et tegn på, at der er tale om nervegas.

Forbud mod kemiske våben

Brugen af kemiske våben er forbudt under international humanitær lov og brugen af dem udgør krigsforbrydelser. Onsdag aften mødtes FN’s Sikkerhedsråd for at diskutere angrebet, men forhandlingerne måtte afsluttes, uden at parterne kunne enes om en resolution, der skulle kræve en undersøgelse af angrebet og stille de ansvarlige til ansvar.

”På trods af at Amnesty og andre eksperter forud for Sikkerhedsrådets møde i går kunne fremlægge bunker af beviser, der peger på, at nervegas er blevet brugt mod civile, var Sikkerhedsrådets reaktion desværre sørgelig forudsigelig. Igen og igen viser medlemslandene, særligt Rusland og Kina, deres totale apati over for civile dødsfald og deres manglende vilje til at gribe ind”, siger Trine Christensen, generalsekretær i Amnesty International Danmark

Civile betaler prisen

Angrebet har medført det største antal ofre for kemiske våben, siden FN’s Sikkerhedsråd i september 2013 vedtog resolution 2118, der skulle eliminere Syriens kemiske våben. Både FN og Organisationen for Forbud mod Kemiske Våben har siden dokumenteret flere kemiske angreb fra både regeringen og oprørsstyrkernes side, men uden at nogen er blevet stillet til ansvar.

”Dette grusomme angreb udstiller endnu en gang, hvordan enkelte medlemmer af Sikkerhedsrådet skærmer krigens bødler. Det er civile mænd, kvinder og børn, der betaler den allerhøjeste pris for dette svigt. Hvis ikke Sikkerhedsrådet griber ind, kan det få katastrofale konsekvenser, fordi det er et grønt lys for regeringen og væbnede grupper i Syrien til at angribe civile og begå krigsforbrydelser med både forbudte og konventionelle våben”, siger Trine Christensen.