Skulptur rejses foran Folketinget i solidaritet med Hongkongs demokratibevægelse

På Christiansborgs Slotsplads i København vil en otte meter høj Skamstøtte med forvredne kroppe blive rejst torsdag den 23. januar i solidaritet med demonstranterne i Hongkong, som kæmper for at bevare deres frihedsrettigheder.

Skulpturen er lavet af den danske kunstner Jens Galschiøt, og ambitionen om at opstille skulpturen foran Folketinget er realiseret i samarbejde med Alternativet og Amnesty International Danmark. Det grønlandske parti Inuit Ataqatigiit (IA), SF, Enhedslisten og Fremad støtter også op om kunstmanifestationen.

”Hongkongs borgere har kun en chance for at bevare deres ytrings- og organisationsfrihed, hvis de bliver bakket op af os i Vesten – også selv om vi kun har mulighed for at give dem moralsk støtte. Jeg har talt med dem, der kæmper i demokratibevægelsen og ved, at denne støtte er afgørende for dem,” siger Jens Galschiøt.

Galschiøts Skamstøtte er en serie af skulpturer, der markerer grove overgreb mod humanismen. Den blev oprindeligt lavet for at markere de kinesiske myndigheders blodige nedkæmpning af et fredeligt studenteroprør på Den Himmelske Fredsplads i Beijing i 1989. Hundreder, hvis ikke tusinder af ubevæbnede demonstranter og civile blev dræbt.

”Skulpturen blev første gang opstillet i samarbejde med Hongkongs demokratibevægelse for 23 år siden. Den er blevet en af de vigtige symbolske skulpturer i byen. Siden dengang har jeg arbejdet sammen med kunstneriske og politiske aktivister både inden og uden for Kina,” siger Jens Galschiøt.

Tre Skamstøtter er placeret permanent i Hongkong, Mexico og Brasilien. Skamstøtten på Christiansborgs Slotsplads er en modificeret version, hvor Hongkong-aktivister er en del af skulpturen.

Menneskerettigheder under pres

Skulpturen skal stå i tre måneder foran Christiansborg, hvor aktivister vil arrangere forskellige happenings omkring den. Blandt andet kan danskerne skrive deres mening om situationen i Hongkong på en såkaldt ”Lennon Wall”, der er en slags offentlig opslagstavle, som demokratibevægelsen i Hongkong flittigt bruger i gadebilledet.

For Alternativet var det oplagt at være medarrangør af initiativet.

”Vi har længe sat massivt fokus på den foruroligende og dybt kritiske situation i Hongkong, både parlamentarisk med samråd og ministerspørgsmål og som valgobservatører på gaden i Hongkong,” siger Alternativets politiske leder Uffe Elbæk og fortsætter:

”Vi har vist vores støtte og engagement for hongkongernes skyld, men også fordi konflikten fortæller en langt større historie om menneskerettigheder under pres over alt i verden med for eksempel angreb på ytringsfrihed, forsamlingsfrihed og introduktion af helt nye tyranniske virkemidler som ansigtsgenkendelse, som vi også forsøger at bremse herhjemme med et forbud.”

Amnesty International har udgivet rapporter og analyser om, hvordan Hongkong-borgernes frihedsrettigheder er blevet indskrænket, efter at bystaten blev givet tilbage til Kina i 1997, og har dokumenteret overdreven magtanvendelse og politivold mod demonstranterne.

”Det er vigtigt at vise solidaritet med de mennesker i Hongkong, som kæmper for ytrings- og forsamlingsfrihed. Vi vil ikke acceptere, at fredelige demonstranter bliver banket, fængslet og forhindret i at give udtryk for deres mening. Menneskerettigheder gælder alle steder – også i Kina,” siger Trine Christensen, generalsekretær i Amnesty International Danmark.

Der er fernisering for Skamstøtten kl. 12. den 23. januar 2020, hvor Jens Galschiøt, Alternativet og Amnesty International Danmark vil tale.