Taliban tramper løs på afghanernes menneskerettigheder

Efter mindre end fem uger ved magten er Taliban allerede i fuld gang med at afvikle de sidste to årtiers fremskridt for menneskerettighederne i Afghanistan, konkluderer Amnesty International, International Federation for Human Rights (FIDH) og World Organisation Against Torture (OMCT) i en ny fælles rapport.

Talibans gentagne påstande om, at de vil respektere afghanernes rettigheder, går stik imod realiteterne i landet under de nye magthavere.

Således kan Amnesty og andre organisationer afdække, at Taliban står bag målrettede drab på civile og soldater, som har overgivet sig, og har blokeret for humanitær hjælp i Panjshir-dalen, hvilket udgør en forbrydelse under international ret. Derudover har Taliban angrebet kvinders rettigheder og indskrænket blandt andre ytrings- og forsamlingsfriheden i landet.

”Bare fem uger efter Taliban tog kontrollen med landet, står det klart, at de ikke er seriøse omkring at respektere og beskytte menneskerettighederne. Vi har allerede set en vifte af krænkelser, fra hævnangreb og indskrænkninger af kvinders rettigheder til at slå ned på protester, medier og civilsamfund”, siger Dinushika Dissanayake, Amnesty International’s vicedirektør for Sydasien.

”Med tanke på at mange lever i frygt, at der er manglende mobiladgang i mange områder, og at Taliban periodevist har lukket ned for internettet, udgør vores fund formentlig kun en del af virkeligheden på jorden”.

Amnesty opfordrer FN’s Menneskerettighedsråd til at etablere en grundig, uafhængig mekanisme, som har mandat til at dokumentere, indsamle og bevare beviserne for de igangværende forbrydelser under international ret, som lige nu finder sted i Afghanistan under Taliban. I sin nye rapport oplister organisationen selv en række krænkelser af menneskerettighederne, som Taliban bærer ansvaret for.

Angreb på menneskerettighedsforkæmpere

Siden den 15. august har der været tæt ved daglige meldinger om angreb på menneskerettighedsforkæmpere. Taliban udfører dør-til-dør eftersøgninger, som har tvunget mange menneskerettighedsaktivister til at gå under jorden.

Mahmud (ikke hans rigtige navn, red.), som formåede at slippe ud af landet, fortalte Amnesty, at han samme dag, som Taliban overtog magten i Kabul, blev ringet op af en mand, som kendte hans navn, og bedt om at udlevere biler, udstyr og penge, som tilhørte hans organisation. To af hans kollegaer blev taget og tæsket af Taliban.

Forfølgelse af journalister

To kvindelige journalister med base i Kabul fortalte Amnesty om de trusler, de modtog efter Talibans magtovertagelse. Ayesha (ikke hendes rigtige navn, red.) flygtede fra hovedstaden, da hendes arbejdsgiver advarede hende om, at hendes liv var i fare. Siden blev hendes familie opsøgt af Taliban og intimideret.

Aadila (ikke hendes rigtige navn, red.) havde besluttet sig for at blive i Kabul og fortsætte sit arbejde, men forlod på hendes slægtningens opfordring landet kort efter, at Taliban havde opsøgt hende i hjemmet.

Abdul, en mandlig journalist, fortalte Amnesty, at redaktører, journalister og mediearbejdere har modtaget instrukser fra Taliban om, at de kun kan arbejde under de betingelser, som sharialoven foreskriver.

Kvinder og pigers rettigheder og retten til at demonstrere

På grund af frygten for Taliban er mange kvinder begyndt at iklæde sig burka, ikke at forlade hjemmet uden en mandlig ledsager og indstillet andre aktiviteter, som kunne føre til vold eller straf.

Trods truslerne har kvinder i mange dele af landet demonstreret. Mens nogle demonstrationer har fået lov til at fortsætte fredeligt, er mange blevet mødt med vold af Taliban. Den 4. september, blev en protest fra omkring 100 kvinder i Kabul opløst af specialstyrker fra Taliban, som affyrede skud op i luften og angiveligt anvendte tåregas.

Nazir (ikke hans rigtige navn, red.) fortalte Amnesty, hvordan hans mandlige ven Parwiz (ikke hans rigtige navn, red.) blev gennemtæsket af Taliban, efter at han havde deltaget i en demonstration for kvinders rettigheder den 8. september:

”Han blev alvorligt tortureret. Han fik brækket sin arm. Han blev taget af politiet, og da Taliban løslad ham, gav de ham nyt tøj, da hans gamle var blevet vådt af blod”.

Læs rapporten: Afghanistan’s fall into the hands of the Taliban