Tibetansk aktivist løsladt!

Den tibetanske aktivist Tashi Wangchuk’s er blevet løsladt, efter at have afsonet fem år i fængsel. Alt sammen fordi han arbejdede for at få det tibetanske sprog på undervisningsskemaet i Tibet.

Tashi Wangchuk blev løsladt onsdag den 28. januar 2021, efter at have afsonet fem års fængsel. Tak til alle, der har støttet op og skrevet under for Tashis løsladelse!

Tashier er en menneskerettighedsforkæmper og har talt for mere tibetansk sprogundervisning i skolerne i tibetansk befolkede områder. Han blev anholdt den 27. januar 2016 for officielt at ”opfordre til separatisme”, uofficielt på grund af sit fredelige arbejde for, at tibetanske børn kan blive undervist i deres sprog og kultur. Separatisme er, når en eller flere personer ønsker at skille sig ud ved for eksempel at danne et selvstændigt samfund.

Tashi risikerede 15 års fængsel, men blev løsladt efter fem år – blandt andet på grund af det internationale pres, vi har lagt, med hjælp fra vores støtter. 46.695 danskere skrev under for Tashi i 2017. Tak til jer!

Tashi blev anholdt af de kinesiske myndigheder efter et interview han gav til New York Times i 2015, hvor han deltog i en kort dokumentarfilm, som hedder ’A Tibetan’s Journey for Justice’. Filmen handler om Tashis arbejde med at udfordre regeringen på lovlig vis med henblik på at indføre tibetansk sprogundervisning i skolerne. Den viser, hvordan virkeligheden ser ud i Tibet – for eksempel, at ingen advokater var villige til at tage hans sag op, og at statslige TV-kanaler nægtede at rapportere om situationen i Tibet.

Se videoen, hvor vi fejrer Tashi’s løsladelse!

Hvor fri vil Tashi egentlig blive?

Vi fortsætter med at holde øje med Tashi Wangchuk’s situation, fordi hans frihed kan risikere at være en illusion, da Kina har en historik for at overvåge og intimidere menneskerettighedsforkæmpere, selv efter de er blevet løsladt fra fængslet. Tashi skal ikke stå over for nye restriktioner, nu hvor han er blevet løsladt. Han skal have sin fulde frihed tilbage og have lov til at blive genforenet med sin familie.

Vores dokumentation viser, at de kinesiske myndigheder diskriminerer etniske tibetanere i forhold til deres religions-, ytrings-, forenings- og forsamlingsfrihed.

RED LIV MED MOBILEN

STØT AMNESTYS AKTIONER VIA SMS OG E-MAIL

Tilmeld dig Amnestys gratis aktionsnetværk Lifeline, så modtager du 2-3 aktioner om måneden via sms og e-mail

VÆR MED