Tyrkiet: Formanden for Amnesty stadig fængslet

Samtidig med at en tyrkisk dommer i går besluttede at løslade ti menneskerettighedsaktivister indtil næste retsmøde den 22. november, fastholdt en anden dommer fængslingen af Taner Kılıç, bestyrelsesformand i Amnesty Tyrkiet. Amnesty har dokumenteret, at anklagen er det pure opspind.

Efter et 13 timer langt retsmøde den 25. oktober i Istanbul besluttede dommeren at løslade ti menneskerettighedsaktivister, der blandt andet står anklaget for at stå i ledtog med flere terrororganisationer. Blandt de løsladte var direktøren for Amnesty i Tyrkiet, Idil Eser.

Men 475 kilometer sydvest for Istanbul i Izmir besluttede en dommer dagen efter, at bestyrelsesformanden for Amnesty Tyrkiet fortsat skal sidde varetægtsfængslet. Amnesty dokumenterede forleden, at anklagerne om, at han blandt andet har anvendt krypteringsapp’en ByLock, er det pure opspind.

“I løbet af de sidste 24 timer har vi hørt Tyrkiets uhyrlige retssystem tale med to tunger. Mens den ene domstol løslader anklagede, så opretholder den anden fængslingen af en person, der står under anklager, der på ingen måde er mindre grundløse”, siger Amnestys international generalsekretær Salil Shetty og fortsætter:

”Gårsdagen løsladelse af de ti i går genetablerede en smule tillid til det tyrkiske retssystem. I dag er den atter væk. Vi er fortsat forpligtede til at kæmpe for frigivelsen af vores tyrkiske formand og afvisningen af anklagerne mod alle menneskerettighedsaktivister i Tyrkiet”.

Dommeren i Istanbul opfyldte desuden anklagerens ønske om at slå sagen mod Amnestys bestyrelsesformand sammen med sagen mod de ti, som i går blev løsladt. Og da formandens fængsling altså blev opretholdt, kan det næppe være godt nyt for de ti, hvis retssag er sat til at fortsætte den 22. november.