God nyhed: Migrantfamilier genforenet i USA

Syv børn er blevet genforenet med deres forældre i USA. De blev adskilt i 2018, da de søgte asyl ved grænsen mellem Mexico og USA under Trumps nultolerancepolitik. 57.138 danskere skrev under på Amnestys krav om at få familierne genforenet. Vi fortsætter arbejdet for de hundredvis af børn, der stadig ikke ved, hvor deres forældre er.

Husker du historierne om de mange familier, der blev adskilt ved den amerikanske grænse, når de kom til landet for at søge asyl?

Fra den 19. april til den 15. august 2018 nåede de amerikanske myndigheder at adskille mere end 6.000 familier ved grænsen mellem Mexico og USA under Trump-administrationens nultolerancepolitik.

Den 8. juni 2021 lancerede en taskforce en ny rapport om deres fremskridt. I rapporten står der, at et barn blev genforenet med sine forældre i marts 2021 og seks børn blev genforenet i maj 2021 – et lille men vigtigt antal. Det vidner om, hvor svært det er at genforene familierne, fordi processen ved adskillelsen ikke blev dokumenteret.

Amnesty International er glade for at høre, at familierne er blevet genforenet, selvom de aldrig burde være blevet adskilt i første omgang. Men vi har stadig meget arbejde foran os for at sikre, at familier fremover kan søge asyl, forblive sammen og få en værdig velkomst i USA.

Researchere fra Amnesty USA og Amnesty Mexico interviewer en familie asylansøgere. © Alli Jarrar / Amnesty International

Amnesty har længe kæmpet for at få familierne genforenet. Tak til de 57.138 danskere, der skrev under på Amnesty Danmarks krav om at få børnene genforenet med deres forældre i 2018.

Efter massivt internationalt pres underskrev den daværende præsident, Donald Trump, et direktiv, der standsede praksissen med at adskille børn og forældre ved grænsen mellem Mexico og USA. Hans løsning var dog stadig dybt problematisk. I stedet blev familierne placeret i detentionscentre, hvilket bare var en ny måde at straffe de forældre og børn, der søgte beskyttelse i landet. Den 11. oktober 2018 dokumenterede Amnesty International i en rapport, at flere familier end hidtil offentliggjort blev adskilt fra deres familier ved grænsen mellem USA og Mexico.

Daniel Paz, der selv oplevede at blive adskilt fra sin datter, siger:

Jeg deler min historie fordi min datter og jeg gerne vil sikre os, at der ikke er andre familier, der skal igennem de samme smerter og traumer […] Familier der er blevet adskilt ved grænsen, skal vide at de ikke bliver udvist, og at de kan leve i USA uden frygt for forfølgelse eller udvisning. Vi fortjener at blive behandlet på en human måde og med respekt.

Daniel Paz

Amnesty er meget glade for, at Biden-administrationen prioriterer genforening af familier, der blev adskilt ved grænsen. Men den triste virkelighed er, at hundredvis af børn stadig går i seng i aften uden nogen idé om, hvor deres forældre er, næsten tre år efter de blev revet fra hinanden.

”Biden-administrationen arbejder for at genforene familier, som den tidligere administration bevidst adskilte. Vi sætter pris på disse fremskridt og opfordrer administrationen til at arbejde hurtigt, nu hvor proceduren er på plads til at genforene familier. Selvom skaden mod familierne er sket, kan de gøre en seriøs indsats for at give erstatning til de familier, der var ofre for den tidligere administrations grusomme politik.”

Denise Bell, researcher for Amnesty USA

Vi vil kæmpe videre for at flere familier genforenes snart, og sikre, at alle familier, der blev adskilt ved grænsen får adgang til arbejdstilladelse, statsborgerskab og kompensation for den skade, de har lidt under. Kun ved at få langsigtet beskyttelse i USA, uden frygt for udvisning og endnu en adskillelse, kan disse familier opbygge et liv for dem selv og begynde at restituere efter den smerte, de har været igennem. Vi vil fortsætte med at støtte taskforcens arbejde, indtil alle familier er blevet genforenet, og til de har fået de ressourcer, de har brug for, for at kunne restituere, og være i stand til at opbygge deres liv i USA — sammen.

HJÆLP MENNESKER PÅ FLUGT

STØT MENNESKERETTIGHEDERNE

Vi har brug for din hjælp for at kunne fortsætte vores arbejde for menneskerettighederne. Giv en donation i dag og støt vores arbejde med at sikre retfærdighed for mennesker på flugt.

GIv ET bidrag