Syv ting, du skal vide om Qatar og VM

Fodbold-VM er i gang i Qatar, hvor hundredtusindvis af migrantarbejdere i årevis er blevet udnyttet og misbrugt for at gøre landet klar til den store fodboldfest. Her er syv ting, du skal vide om Qatar og landets behandling af de udenlandske arbejdere.

1. Landet er dybt afhængig af de mange migrantarbejdere
Over 90 procent af Qatars 2,6 millioner indbyggere er migrantarbejdere. De kommer fra lande som Bangladesh, Sri Lanka, Filippinerne, Indien, Nepal og Kenya og har bygget stadioner, veje, metro og anden infrastruktur, der er kritisk for afholdelsen af VM. Mange migrantarbejdere er desuden ansat i servicesektoren, hvor de for eksempel arbejder som taxichauffører, sikkerhedsvagter, tjenere, hushjælpere og rengøringsassistenter.

2. Udnyttelse, farlige arbejdsforhold og dødsfald
Rigtig mange migrantarbejdere – der ofte har betalt høje og ulovlige rekrutteringsgebyrer for at få et job i Qatar – har været udsat for sen eller ingen betaling af løn samt dårlige arbejds- og boligforhold. Den ekstreme varme i Qatar kombineret med lange og hårde arbejdsdage uden pauser har ført til, at tusindvis har mistet livet. Det præcise antal kendes ikke, da myndighederne ikke undersøger årsagerne til de mange dødsfald blandt de ellers unge og raske mænd, der er taget til Qatar for at tjene penge til familierne i hjemlandet.

3. Pres har ført til reformer
Efter pres fra blandt andet Amnesty har Qatar siden 2017 vedtaget reformer af arbejdsmarkedet, der har ført til visse forbedringer for landets migrantarbejdere – herunder indførelsen af minimumsløn og retten til at skifte job uden tilladelse fra den nuværende arbejdsgiver. Men mangel på effektiv implementering og håndhævelse af reformerne betyder, at tusindvis af arbejdere fortsat oplever ikke at få udbetalt deres løn og arbejder alt for mange timer om dagen under usikre forhold – ofte uden ret til pauser og fridage. Desuden er det stadig forbudt at være med i fagforeninger, hvilket gør det umuligt for migrantarbejderne at kæmpe sammen om bedre arbejdsvilkår.

4. Ytrings-, presse- og forsamlingsfrihed
Qatars myndigheder bruger krænkende love til at undertrykke kritikere af styret – herunder både borgere og migrantarbejdere. Amnesty har dokumenteret flere sager, hvor qatarske borgere er blevet vilkårligt fængslet efter at have kritiseret regeringen og efterfølgende dømt i uretfærdige retssager baseret på fremtvungne ”tilståelser”. Malcolm Bidali, en kenyansk sikkerhedsvagt, blogger og migrantarbejderaktivist, var udsat for tvungen forsvinding og sad isolationsfængslet i en måned for sine skriverier om migrantarbejdernes kvaler i Qatar.

Politiske partier er forbudt i landet, og der er meget få uafhængige og kritiske medier. Myndighederne begrænser pressefriheden ved at tvinge begrænsninger ned over medierne ved blandt andet at forbyde dem at filme regeringsbygninger, hospitaler, universiteter, private hjem og de steder, hvor migrantarbejderne bor.

Derudover risikerer både borgere og migrantarbejdere repressalier for at samle sig fredeligt. Det så man blandt andet i august 2022, hvor hundredvis af migrantarbejdere blev arresteret og deporteret, fordi de havde protesteret i Dohas gader over deres arbejdsgiveres manglende udbetaling af løn.

5. Uretfærdige retssager
Det sidste årti har Amnesty flere gange dokumenteret, at der er blevet ført uretfærdige retssager, hvor de anklagedes påstande om tortur og mishandling aldrig er blevet efterforsket, og hvor domme er blevet afsagt på baggrund af tvungne ”tilståelser”.
En af eksemplerne er jordanske Abdullah Ibhais, der afsoner en dom på tre års fængsel efter en uretfærdig retssag, der var baseret på en ”tilståelse”, som ifølge ham var tvunget frem.

6. Kvinderettigheder
Kvinder bliver fortsat diskrimineret i Qatar både gennem lovgivningen og i praksis. Værgemålssystemet betyder, at kvinder under 25 år for eksempel ikke har mulighed at rejse, gifte sig eller underskrive en kontrakt uden tilladelse fra en mandlig værge som deres far, bror, onkel eller ægtemand. Loven gør det desuden svært for dem at blive skilt, og hvis det alligevel lykkedes, må fraskilte kvinder ikke fungere som værge for deres børn.

7. LGBTI+ rettigheder
LGBTI-personer diskrimineres og chikaneres også. Ifølge en paragraf i Qatars straffelov er seksuelt samkvem mellem to af samme køn ulovligt og kan medføre fængselsstraf. I oktober 2022 dokumenterede flere menneskerettighedsorganisationer, at sikkerhedsstyrker arresterede en række LGBT-personer på offentlige steder – udelukkende på grund af deres kønsudtryk – og undersøgte deres telefoner. De sagde samtidig, at det var obligatorisk for de tilbageholdte transkvinder at gennemgå omvendelsesterapi, hvis de ville løslades.

Vil du vide mere?

Vi har samlet alt vores dokumentation på denne side, så du kan få et overblik. Du har også mulighed for at skrive under på vores krav til FIFA og Qatar om at kompensere migrantarbejdere.