Kunstneren Khaled Barakeh iklæder sine skulpturer tøj fra syriske flygtninge, og aktivister tvunget til at bo uden for Syrien, for at give disse en stemme. Projektet tog første gang form foran en domstol i Tyskland, hvor to tidligere ansatte i den syriske hær stod tiltalt for krigsforbrydelser. Nu er det kommet til Danmark.
Hvorfra kom idéen til dit kunstprojekt Mute?
Mit projekt begyndte under Covid-19 og lockdown, hvor man ikke havde lov til at forsamles. Samtidig begyndte retssagen mod to syriske mænd i Koblenz i Tyskland, der havde arbejdet for regimet i Syrien. Mens de ventede på asyl i Tyskland, blev de udpeget af andre syriske flygtninge, som de havde tortureret tilbage i Syrien. Center for Syrian Constitutional Rights indsamlede vidnesbyrd og sagen kunne føres, men på grund af restriktionerne kunne familierne, aktivisterne eller ofrene selv være til stede. Så jeg overvejede, hvordan vi alligevel kunne være til stede, for det var vores sag, en sag for alle syrere.
Jeg kontaktede syrere, der lever uden for Syrien, og opfordrede dem til at sende noget af deres tøj (som figurerne blev iklædt, red).
Det var vigtigt for mig at fejre almindelige mennesker i stedet for at fejre heroisme. Jeg mener, at almindelige mennesker er heroiske. De bliver ekstraordinære af at blive sat i ekstraordinære situationer. Så mens retssagen kørte, opstillede jeg mit værk udenfor domhuset.
Jeg var inspireret af gacaca-systemet, som man så i Rwanda, hvor man efter folkemordet ikke havde nok kapacitet i retssystemet til at efterforske de mange forbrydelser, der var blevet begået. Det ville have taget flere hundrede år. Så i stedet satte lokalsamfundet sig omkring to mennesker, der står over for hinanden. De to fremlægger hver deres vidnesbyrd og lokalsamfundet afsiger dommen.
Så mit værk repræsenterer lokalsamfundet og viser en alternativ retssag uden for retslokalet.
Hvordan alternativ?
Jeg ser retslokalet som et teater – dommerne har deres kostume og alle agerer efter en klar drejebog. Men den giver ikke plads til, at ofrene kan fortælle deres historie, så derfor skabte jeg en parallel retssag uden for – for at give folket en stemme.
Hovederne på mine figurer vender indad; de ser på deres historie, deres fortid og deres traumer. Halsen er er udformet som et horn for at maksimere deres stemmer, der i Syrien var tvunget til stilhed. Men sammen er de stærke og har nu overmagten over for de to mænd, der repræsenterer styret.
Hvorfor betyder retssagen så meget for dig?
Retssagen var så vigtig, fordi den er den første nogensinde mod det syriske regime. Selvfølgelig gør den ikke det, vi ønsker allermest, nemlig at stille Assad til ansvar, men symbolsk er den meget stærk. Den gør, at vi kan gå til politikere og vise dem fakta; at Syrien ikke er sikker at vende tilbage til. Vi håber også, at den vil have en dominoeffekt, der gør, at andre krigsforbrydere, der har søgt tilflugt i Europa kan blive retsforfulgt. Det ville være fantastisk. Jeg håber, de alle sammen bliver retsforfulgt og ender i fængsel.
Retssagen sender også et klart signal til dem, der arbejder for Assad, at de ikke kan vide sig sikre mere. Og så giver det en lille smule retfærdighed for ofrene for tortur og deres familier. Det ændrer menneskers mentalitet, for hvis du er et offer og ikke oplever, at du har en stemme eller opnår retfærdighed, opstår der et ekstra traume, foruden dem du har i forvejen.
Min største frygt er, at retsopgøret ender her, og at Assad-regimet får held med at pudse sit image af – og her bruger de flygtninge til at forsøge at etablere samarbejde med vestlige regeringer. Den agenda prøver både Rusland og Syrien at presse på for.
For kort tid siden arrangerede Rusland en konference om hjemvendte flygtninge i Damaskus med budskabet om, at Syrien er sikker, og at flygtninge trygt kan vende tilbage. De ønsker at åbne for kontakten til omverdenen. Og det er farligt, for de vestlige regeringer vil ikke have at flygtninge bliver, og det kræver netop diplomatiske kanaler at kunne sende folk tilbage.
Om kunstneren
Khaled Barakeh er en konceptuel kunstner og aktivist. Han er uddannet fra fakultetet for billedkunst i Damaskus i 2005 og modtog sin MFA fra Det Fynske Kunstakademi i Odense i 2010. I 2013 gennemførte han en Meisterschuler-uddannelse på Städelschule Art Academy i Frankfurt, Tyskland. Han bor i dag i Berlin.
Læs mere om Khaled Barakeh