Amnesty leverer 336.000 underskrifter til Putin

Med godt en uge til åbningen af Vinter-OL i Sochi er en delegation fra Amnesty rejst til Moskva for at aflevere over 336.000 underskrifter til præsident Putins kontor i protest mod en række love, der begrænser ytringsfriheden og forsamlingsfriheden. Herhjemme mødes Amnesty med kulturminister Marianne Jelved.

336.412 underskrifter. Det er, hvad Ruslands præsident Vladimir Putin torsdag får overrakt fra Amnesty International i Moskva. Underskrifterne er indsamlet i en række lande – herunder Danmark – i protest mod en række af Putins love, som begrænser ytringsfriheden og forsamlingsfriheden, lægger bånd på civilsamfundet og diskriminerer seksuelle minoriteter i landet.

Vil lægge pres på Rusland

Underskrifterne bliver afleveret af en række ledere fra Amnestys kontorer i Storbritannien, Frankrig, Holland, Belgien, Tyskland, Finland, Schweiz og Ukraine. Amnesty går ikke ind for en boykot af OL, men organisationen opfordrer det internationale samfund til at lægge yderligere pres på Rusland for at rulle de nye love tilbage, så OL-værtslandet lever op til OL-charteret, der fastslår, at enhver form for diskrimination på grund af race, religion, politik, køn eller andet er uforeneligt med at tilhøre Den Olympiske Bevægelse.

”Beskeden til præsident Putin er den samme, uanset om det fra er Amnesty-medlemmer eller fra statsledere, der udebliver fra OL i Sochi: Træk de love tilbage, som begrænser de basale rettigheder i Rusland og undertrykker civilsamfundet”, siger Sergei Nikitin, der er leder af Amnestys kontor i Moskva.

Amnesty informerer OL-deltagerne

I Danmark har Amnesty afholdt møder med Dansk Idrætsforbund (DIF) og produceret informationsmateriale til de danske OL-deltagere om menneskerettighederne i Rusland. Mandag mødes Amnesty med kulturminister Marianne Jelved for at diskutere forholdene i Rusland, og den 7. februar er Amnesty indkaldt til at briefe de danske medlemmer af Europarådet, inden de rejser til Moskva.

”Vores opfordring til de politikere, som rejser til Rusland, er, at de skal mødes med menneskerettighedsforkæmpere og de organisationer, hvis arbejde er vanskeliggjort af de nye love, som Putin har indført”, siger Helle Jakobsen, der er koordinator for OL-kampagnen.