Menneskerettighedskrise truer i Bahrain

Bahrain på randen af en menneskerettighedskrise

Henrettelsen af tre mænd søndag den 15. januar har sat sindene i kog i Bahrain, der efter henrettelserne har været vidne til flere demonstrationer landet over. Myndighedernes respons til opstanden har været angreb mod befolkningens frihedsrettigheder, anholdelser, hårdhændet behandling af demonstranter og suspendering af medier.

Da tre mænd søndag den 15. januar blev skudt og dræbt af en henrettelsespeloton var det et trist punktum på seks år uden henrettelser i Bahrain. Hændelsen har chokeret befolkningen og affødt massive protester og demonstrationer i flere byer imod det undertrykkende styre i den lille østat.

Tortur under afhøring
Nu er yderligere to personer, Mohamad Ramadhan og Husain Ali Moosa, i overhængende fare for at blive henrettet, efter de blev anholdt ved demonstrationerne. Ingen af de to har haft adgang til en advokat, den ene, Mohamad Ramadhan fortæller, at han er blevet holdt i isolation, blevet slået og fået elektriske stød under afhøringerne i et fejlslagent forsøg på af få en tilståelse.

Husain Ali Moosa fortæller, at han blev udsat for flere dages fysisk afstraffelse, inden han afgav sin ”tilståelse”. Alle anklager om tortur er blevet afvist af den offentlige anklager i Bahrain, der udelukkende henviser til, at de to er blevet dømt på baggrund af Hussain Ali Moosas ”tilståelse”.

Bahrain på kogepunktet
Henrettelserne og påstandene om tortur og uretfærdige rettergange har sendt Bahrain på kogepunktet og de, der er gået på gaden for at protestere imod henrettelserne, er blevet mødt af Bahrains sikkerhedsstyrker, der er gået yderst hårdhændet til værks.

Øjenvidner beretter, at selvom nogle demonstrationer er forløbet roligt har flere af protesterne udviklet sig voldsomt. Den største demonstration fandt sted i landsbyen Sanabis, hjemby for de tre mænd, der blev henrettet. Den blev efterfulgt af store demonstrationer i Duraz, Sitra og al-Daih. Alle steder blev protesterne mod styret mødt med tåregas og skud fra haglgeværer.

Folk fra sikkerhedsstyrkerne blev desuden set affyre tåregas direkte mod demonstranter med alvorlige skader til følge. I Duraz blev talrige demonstranter såret af haglskud.

Stadigt større pres på frihedsrettigheder
Det er ikke kun befolkningen i Bahrain, der oplever styrets voksende pres på basale frihedsrettigheder, som ytringsfrihed og forsamlingsfrihed. I 2016 blev den prominente menneskerettighedsforekæmper, Nabeel Rajab fængslet og det største oppositionsparti, Al Wefaq blev opløst, generalsekretæren fængslet i ni år og partiets åndelige leder fik frataget sin nationalitet.

Senest, den 16. januar i år blev onlineversionen af det uafhængige medie, Al-Wasat lukket ned af Bahrains Informationsministerie for, ”deres vedvarende forsøg på at så splid i samfundet, opfordre til oprør, der forstyrrer den nationale samhørighed og påvirker den offentlige fred”.

Amnesty: Stop krænkelserne
Amnesty International er imod alle former for dødsstraf uden undtagelser, da det er en krænkelse af retten til at leve. Amnesty opfordrer derfor straks Bahrain til at stoppe henrettelserne. De basale menneskerettigheder skal samtidig overholdes.

Det gælder forsamlingsfriheden, ytringsfriheden og pressefriheden. Bahrains sikkerhedsstyrker skal stoppe deres hårdhændede metoder overfor demonstranter. Forsætter Bahrains styre den nuværende linje, vil det kun forværre menneskerettighedskrisen i landet og få situationen til at eskalere.