Benåd Snowden: Én million underskrifter afleveret til Obama

USA’s præsident Obama har kun otte dage tilbage i Det Hvide Hus. Inden da bør han benåde Edward Snowden, som i dag lever i eksil i Rusland, fordi han med rette frygter en uretfærdig rettergang i sit hjemland. I går fredag fik præsidenten overdraget over en million opfordringer til at benåde ham.

I alt1.101.252 mennesker fra hele verden har skrevet under på, at den tidligere efterretningsagent Edward Snowden skal løslades for sine afsløringer om USA’s globale og ulovlige masseovervågning. 50.028 af dem blev indsamlet af Amnesty Danmark. Alle disse underskrifter er nu afleveret til den siddende præsident, der nu har godt og vel en uge til at sætte sin egen signatur på en officiel benådning af whistlebloweren.

De mange underskrifter blev indsamlet i samarbejde mellem Amnesty International, American Civil Liberties Union, Human Rights Watch og Pardon Snowden-kampagnen.

Den rigtige side af historien

”Folk fra hele verden har stået sammen om at vise deres støtte til Edward Snowden og takke ham, for det han gjorde for at beskytte deres menneskerettigheder. Edward Snowden er en helt, ikke en forræder. Og at han stadig er i limbo flere år efter, han igangsatte den vigtige debat om overvågning og privatliv, er en grov uretfærdighed. Han fortjener bedre end et liv i eksil”, udtaler Amnestys internationale generalsekretær, Salil Shetty og tilføjer:

”Ved at benåde Snowden vil Obama placere sig på den rigtige side af historien, og han vil demonstrere, at han står på samme side, som dem der kæmper for det rigtige, selvom det har store personlige omkostninger”.

Den globale kampagne, der indsamlede de mere end én million underskrifter har bygget på tre argumenter:

• Snowdens afsløringer udløste en kritisk global debat om regeringens overvågning, øget tilsyn med alle tre grene af regeringen samt betydelige reformer af Kongressen og den udøvende magt.
  • Snowden gjorde sig stor umage med kun at overdrage oplysningerne til troværdige og etablerede journalister på den betingelse, at de gav USA’s regering mulighed for genmæle.
  • Whistleblowere tester regeringsmagten og bør ikke blive dømt efter spionagelove, der stammer helt tilbage fra tiden omkring 1. verdenskrig og ikke skelner mellem udlevering af hemmeligheder til fjendtlige magter og til journalister, der arbejder i offentlighedens interesse.

”Da internettet kom, troede vi, det ville stå som et fyrtårn for frihed, deling og læring. Edward Snowden viste os, at internettet faktisk bliver brugt af regeringer og virksomheder til at overvåge os og invadere vores privatliv. Han opgav hele sit liv for at forsvare os mod ulovlig spionage og for at forsvare forfatningen. Derfor er han en helt. Derfor fortjener han at blive benådet”, siger Steve Wozniak, der sammen med Steve Jobs grundlagde it-giganten Apple.

Sammen med de mange underskrifter fik Barack Obama også et brev. I brevet står der blandt andet:

”Du sagde selv i 2014, at debatten ansporet af Snowden “vil gøre os stærkere”. Du fik ret. Vi er overbeviste om, at Edward Snowden vil blive husket som en helt og en af historiens vigtigste informanter. En præsidentiel benådning af Snowden vil være en modig bekræftelse af borgernes ret til at holde regeringer ansvarlige, når de misbruger magten”.

Nu venter Edward Snowden i sit russiske eksil og mere end én million underskrivere på, at Præsident Obama følger opfordringen.

Læs hele brevet

Se en komplet liste over de prominente og kendte personer, som har støttet kampagnen