Da Maduros styrker slog til i ly af protesterne

Amnesty Internationals researchere har dokumenteret en række alvorlige menneskerettighedskrænkelser herunder deciderede henrettelser begået i dagene 21.-25. januar.

Luis Enrique Ramos Suarez blev 29 år. Den 24. januar ankom 20 svært bevæbnede mænd fra regeringens sikkerhedsstyrke FAES til Ramos Suarez-familiens hus i Carora i Venezuela. Indenfor truede og slog de ti tilstedeværende familiemedlemmer, indtil de havde identificeret Luis Enrique. Derefter blev han tvunget på knæ i midten af stuen, hvor et medlem af sikkerhedsstyrkerne tog billeder, og andre slog. De ni øvrige familiemedlemmer blev ført bort til et opholdssted to kilometer fra huset. Et par minutter senere blev den tilbageværende Luis Enrique skudt to gange i brystet. Han døde øjeblikkeligt.

Luis Enrique var blevet nævnt som en af initiativtagerne til en demonstration i byen mod præsident Nicolas Maduro og hans regering, og det blev angiveligt hans skæbne. Henrettelsen af Luis Enrique er blot en ud af seks, begået i dagene 21.-25. januar, hvor demonstrationerne mod præsident Nicolas Maduro og hans regering var på sit højeste i Venezuela.

Amnesty Internationals researchere har i alt dokumenteret 41 dødsfald, alle på grund af skudsår, i løbet af de fem protestdage, og flere af dødsfaldene skyldes skud ind i folkemængden under protesterne.

”Som vi har set mange gange i Venezuela, forsøger myndighederne at få os til at tro, at de dræbte – mange af dem unge fra fattige kvarterer – var kriminelle. Deres eneste forbrydelse var, at de turde kræve forandring og en værdig tilværelse,” siger Erika Guevara-Rosas, direktør for Amnesty Internationals afdeling for Nord-, Syd og Mellemamerika.

Amnestys researchere har desuden påvist mindst 900 vilkårlige anholdelser, hvoraf 770 blev foretaget på den store protestdag den 23. januar.

”Myndighederne under Nicolas Madoru forsøger at bruge frygt og afstraffelse for at skræmme dem, som kræver forandring. Hans regering angriber de fattigste mennesker, som den ellers hævder at forsvare, og i stedet bliver de myrdet, arresteret og truet,” siger Erika Guevara-Rosas.

Amnestys researchere har i perioden 31. januar til 17. februar indsamlet over 50 vidnesbyrd og dokumenteret en række alvorlige menneskerettighedskrænkelser og forbrydelser, der er i strid med international ret. En udtømmende rapport om resultaterne af researchmissionen vil blive offentliggjort senere, og Amnesty International anbefaler de venezuelanske myndigheder straks at tage menneskerettighederne alvorligt.

”Det venezuelanske retssystem ser ud til generelt at vende ryggen til ofre for menneskerettighedskrænkelser. De få mennesker, der er modige nok til at anmelde overgreb, bliver ladt forsvarsløse tilbage og er i fare, fordi myndighederne ikke reagerer,” siger Erika Guevara-Rosas.