Danmark bør hjælpe børn fra Moria

Den danske regering bør tilbyde tryghed i Danmark til nogle af de børn, som indtil for nylig boede i flygtningelejren Moria på den græske ø Lesbos. Den 9. september nedbrændte flygtningelejren, hvilket efterlod op mod 12.500 mennesker uden tag over hovedet.

Efter flygtningelejren Moria på Lesbos natten til den 9. september nedbrændte, har 14 EU-regeringer meldt sig parate til at hjælpe børn og deres familier ved at genbosætte dem i deres egne lande.

Det eksempel bør Danmarks regering og de resterende EU-lande følge, mener Amnesty Danmark:

”EU’s lande skal tage ansvar og agere solidarisk ved at tilbyde at huse de mest udsatte flygtninge fra Moria-lejren. Den danske regering bør derfor tilbyde nogle af de børn, der i dag bor i lejren, tryghed i Danmark sammen med deres familie. En række andre EU-lande har allerede modtaget børn fra lejren. Det kan og bør Danmark også”, siger Trine Christensen, generalsekretær i Amnesty Danmark.

Tirsdag den 15. september er Amnesty Danmark sammen med Mellemfolkeligt Samvirke, DFUNK og Team Humanity medarrangører af en demonstration foran Christiansborg, hvor organisationerne opfordrer Danmark til at hjælpe børnene fra Moria og deres familier.

Humanitær nødsituation

Amnesty International har i flere år advaret om elendige forhold i flygtningelejrene på de græske øer, heriblandt lejren Moria.

For nylig blev der konstateret corona blandt beboere i lejren, og efter branden befinder lejrens tidligere beboere sig nu i en humanitær krise.

”Over natten har tusinder af mennesker mistet det sparsomme logi og de sanitære forhold, de havde. Mennesker, som boede i Moria, havde allerede en gang efterladt deres tilværelse, hjem og ejendele, da de flygtede til Europa. Nu har denne brand formentlig ødelagt det, de havde tilbage, herunder nødvendinge dokumenter, personline ejendel og medicin”, siger Adriana Tidona, migrantionsresearcher for Amnesty International.

“Det er EU’s politik, som har resulteret i farligt overfyldte indkvarteringer, hvor Moria lejren husede fire gange så mange mennesker, som den var bygget til. Grækenlands myndigheder, EU og dets medlemslande må nu omgående sørge for sikkerhed til alle berørte. Behovet for genbosættelser og for at få overført mennesker til sikre indkvarteringer er mere akut end nogensinde”, siger Adriana Tidona.