FN’s våbenhandelstraktat træder i kraft til december

Verden får et nyt redskab til at forhindre våbeneksport, hvis der er risiko for, at våbnene bliver brugt til alvorlige menneskerettighedskrænkelser, når FN’s våbenhandelstraktat træder i kraft den 25. december

Efter over 20 års græsrodskampagner og næsten uoverstigelige diplomatiske slagsmål i FN’s generalforsamling træder den nye våbenhandelstraktat (Arms Trade Treaty) i kraft den 25. december i år. Det sker, efter Bahamas, Portugal, Uruguay og St. Lucia netop har tiltrådt traktaten i New York og dermed bringer antallet af deltagende stater op over 50 lande, hvorefter traktaten træder i kraft tre måneder senere.

En afgørende milepæl

”Våben dræber hvert minut i konflikter over hele verden. De frygtelige menneskelige lidelser i Irak, Syrien, Sydsudan og andre steder vidner om, hvorfor verden har så hårdt brug for en effektiv våbenhandelstraktat, som kan forhindre overgreb og krigsforbrydelser”, siger Lars Normann Jørgensen, generalsekretær i Amnestys danske afdeling.

Danmark har været en af de stærkeste fortalere for traktaten, som Amnesty International har arbejdet for siden 1990’erne.

”Dette er en milepæl i kampen for at standse menneskerettighedskrænkelser forsaget af ukontrolleret eksport af våben. Ved slutningen af 2014 vil der være robuste globale regler for at standse våbensalget til de, som står bag nogle af verdens værste menneskerettighedsovergreb”, siger Lars Norman Jørgensen.

Fem af verdens ti største våbeneksporterende lande har allerede ratificeret traktaten: Frankrig, Tyskland, Italien, Spanien og Storbritannien. USA mangler stadig at ratificere traktaten, som desuden har mødt modstand fra store våbenproducenter som Kina, Canada, Israel og Rusland.

Tak til Amnestys medlemmer og støtter

Amnesty International har i flere omgange kørt globale kampagner for at skabe opbakning til processen og for at skubbe verdens lande i den rigtige retning. Undervejs har over halvanden million mennesker skrevet under på kravet om en effektiv og bindende traktat.

Amnesty takker alle medlemmer og støtter for den store opbakning til arbejdet for en traktat. Uden det store folkelige pres ville vi ikke være, hvor vi er i dag.