Brev til statsministeren forud for Indien-besøg

Amnesty Danmark beder Lars Løkke Rasmussen om at påtale angreb mod menneskerettighedsforkæmpere og civilsamfundsorganisationer under sit besøg i Indien.

Afsendt den 11. januar 2019.

Kære Lars Løkke Rasmussen

Jeg skriver til dig i forbindelse med dit besøg i Indien i næste uge og dit forestående møde med den indiske premierminister Narendra Modi.

Som organisation vil vi gerne appellere til, at du i din dialog med premierministeren rejser kritikpunkter i forhold til angreb på civilsamfundet.

I løbet af det sidste års tid har vi været vidne til, at de indiske myndigheder i stigende grad kriminaliserer organisationer og enkeltpersoner, der kæmper mod krænkelser af menneskerettighederne og for beskyttelsen af marginaliserede grupper i det indiske samfund. Prominente advokater og menneskerettighedsforkæmpere er blevet chikaneret og fængslet, og en række civilsamfundsorganisationer må ikke længere modtage udenlandsk økonomisk støtte. Dele af den indiske lovgivning er i modstrid med ytrings-og forsamlingsfriheden, for eksempel den såkaldte Foreign Contribution (Regulation) Act – FCRA.

Alt dette har haft alvorlige konsekvenser for Amnesty International. Den 25. oktober blev Amnestys kontor i Indien ransaget af de indiske myndigheder, som undersøger økonomisk kriminalitet. Ransagningen varede i ti timer. Kort tid efter blev Amnestys bankkonti i Indien indefrosset af myndighederne. I praksis har det betydet, at det er uhyre vanskeligt at udføre vores menneskerettighedsarbejde i landet.

Du kan læse mere her: https://amnesty.org.in/news-update/statement-of-aakar-patel-head-of-amnesty-india/

Myndighederne har ikke indgivet nogen formel anklage mod Amnesty International, men vores organisation har efter ransagningen været mål for en smædekampagne og et forsøg på at få Amnesty ”dømt” på forhånd i medierne.

Kampagnen mod Amnesty skal ses i forlængelse af de mange angreb mod andre civilsamfundsorganisationer i Indien, blandt andre Greenpeace. Ransagningen i oktober kom kort tid efter, at Indien var blevet valgt som medlem af FN’s Menneskerettighedsråd. Indien har dermed forpligtiget sig til at opretholde de højeste standarder for menneskerettigheder.

Vi håber, at du i din dialog med Narendra Modi vil rejse vores bekymring om angrebene på civilsamfundet, så vi kan fortsætte vores vitale arbejde i Indien. Vi står selvfølgelig til rådighed for yderligere kommentarer og uddybning af ovenstående.

Med venlig hilsen, Trine Christensen Generalsekretær, Amnesty Danmark