Nordkorea øger overvågning og straf af borgerne

Nordkoreanere, der bliver taget i at kontakte familiemedlemmer i udlandet med deres mobiltelefoner, risikerer at ende i fangelejre, viser ny rystende rapport fra Amnesty.

”Nogle gange vandrede vi hele natten for at komme over et bjerg. Der var ingen vej uden om, og vi var nødt til at gå om natten, ikke i dagtimerne. Vi kunne ikke bruge lommelygter, så det var kulsort. Jeg kunne knapt se en fod foran mig. Men hvis jeg bare kunne få lov høre min mors og fars stemme en gang mere. Hvis jeg bare kunne få at vide med sikkerhed, at de var i live, så kunne jeg dø med et smil”.

Sådan fortæller Choi Ji-Woo i en ny rapport fra Amnesty International, der har undersøgt Nordkoreas omfattende overvågning af borgernes mobilkommunikation med omverdenen. En overvågning, der i mange tilfælde betyder, at nordkoreanere ender i fangelejre eller fængsler, hvis de bliver taget i at kontakte familiemedlemmer, der er flygtet til udlandet.

Flygtede til Sydkorea

Choi Ji-Woos forældre flygtede fra Nordkorea og efterlod deres to børn i nogle venners varetægt. Efterfølgende dukkede tre agenter op hos Choi Ji-Woo og meddelte, at hendes forældre var blevet skudt og dræbt ved grænsen til Sydkorea. Først et år senere blev Choi Ji-Woo pludselig kontaktet af en mand, der påstod, at han havde et brev fra hendes far. Han bad hende følge med.

I brevet skrev faderen, at hun skulle følge mellemmandens instrukser, så de kunne tale sammen i telefonen. Derefter drog hun ud på en flere hundrede kilometer lang rejse med mellemmanden for at komme tæt på grænsen til Kina, hvorfra de med en indsmuglet, kinesisk telefon kunne koble sig på et telenetværk i Kina og foretage et internationalt opkald til Sydkorea, hvor forældrene befandt sig.

”Da mellemmanden endelig ringede op til min fars nummer, og jeg hørte min fars stemme, tænkte jeg bare: Han er i live, han er i live”, siger Choi Ji-Woo.

Faderen Choi Hyun-Joon fortæller: ”Da vi flygtede, anede vi ikke, om vores børn ville blive arresteret eller sultet ihjel. Det var et helvede, fordi vi ikke kunne ringe til dem og fortælle, at vi var i live. Jeg tror ikke, at ord kan beskrive, hvordan hun følte det, da vi endelig snakkede sammen i telefonen. Hun kunne ikke sige noget. Hun græd bare”.

Isoleret fra omverdenen

Nordkorea er et af verdens mest isolerede lande, og familiens historie er blot en af mange, som er gengivet i Amnestys rapport. Undertrykkelsen er forværret under Kim Jung-un, der kom til magten i 2011, og som hårdnakket forsøger at afskære befolkningen fra informationer udefra og fra nyheder om Nordkoreas umenneskelige behandling af sine egne indbyggere.

Det sker ved hjælp af overvågningsteknologi, som blokerer internationale opkald til de omkring tre millioner mobilabonnenter i Nordkorea, og som kun giver internetadgang til udlændinge og nogle få udvalgte borgere. Resten af befolkningen kan få adgang til et lukket computernetværk, som kun giver adgang til nationale hjemmesider og e-mails.

”Den totale kontrol over kommunikationen i landet er et af myndighedernes vigtigste våben til at skjule sandheden om den alvorlige menneskerettighedssituation i landet. Nordkoreanerne bliver ikke alene frataget muligheden for at lære om verden udenfor, de bliver også afskåret fra at fortælle omverdenen om de næsten altomfattende krænkelser af basale rettigheder”, siger Amnestys researcher Arnold Fang.

Kinesiske mobiltelefoner

Trods risikoen for fængsling og årelange ophold i arbejdslejre udnytter mange nordkoreanere, at der i de senere år er opstået et blomstrende uofficiel økonomi baseret på indsmugling af mad, tøj og andre varer fra Kina. Der er en voksende handel med ulovlige, importerede mobiltelefoner og SIM-kort, som i daglig tale omtales som ”kinesiske mobiltelefoner” uanset mærket. Det giver mulighed for at kommunikere med pårørende i udlandet – hvis man vel at mærke befinder i de nordligste dele af landet tæt på grænsen til Kina, hvor man kan koble sig på kinesiske telenetværk.

Men adgangen til de kinesiske netværk sker med livet som indsats, og det nordkoreanske State Security Department (SSD) har importeret avanceret overvågningsteknologi, som opfanger signalerne og sporer mobiltelefonernes placering. Samtidig er der meddelere overalt i samfundet, som angiver andre borgere, hvis de forsøger at kommunikere ulovligt med udlandet, fortæller nordkoreanere, der er flygtet fra landet i de senere år.

”For at fastholde den absolutte og systematiske kontrol slår myndighederne i Nordkorea hårdt ned på enhver, der bruger mobiltelefoner til at kontakte familie og venner i udlandet”, siger Arnold Fang.