Dødstallet på Middelhavet falder dramatisk

Langt færre flygtninge og migranter drukner i Middelhavet, siden EU i slutningen af april udvidede sine eftersøgnings- og redningsaktioner, viser nye tal indhentet af Amnesty International.

Efter flere store tragiske drukneulykker samt intenst pres fra Amnesty International, bekymrede europæiske borgere og en række andre organisationer besluttede EU-landene i april at forøge sine eftersøgnings- og redningsoperationer på det centrale Middelhav.

To måneder senere står det klart, at den beslutning har været med til markant at nedbringe dødstallet blandt de flygtninge og migranter, som søger mod sikkerhed i Europa, viser nye tal fra det italienske indenrigsministerium og IMO indhentet af Amnesty.

I perioden fra den 1. januar 2015 til den 26. april 2015 druknede eller forsvandt 1.721 flygtninge og migranter, som forsøgte at krydse Middelhavet. I samme periode forsøgte i alt 27.722 mennesker at nå Europa via det centrale Middelhav. Dermed døde én ud af 16 på turen.

Fra den 27. april, hvor det første ekstra skib blev indsat i udvidelsen af EU’s operation Triton, til den 29. juni forsøgte 42.297 mennesker at krydse det centrale Middelhav. Af dem vurderes 99 mennesker at være døde eller forsvundet. Det svarer til én ud af 427.

”Tallenes implikationer er åbenlyse: Flere eftersøgnings- og redningsressourcer på de rigtige steder redder liv. Enhver nedjustering af indsatsen vil derfor kun føre til øgede dødsfald. Med sommermånederne foran os er det nu helt afgørende, at EU-landene holder fast i deres beslutning om at forhindre flere tragedier på Middelhavet”, siger Gauri van Gulik, vicedirektør for Amnesty i Europa.

Læs også: Udvidet redningsaktion vil redde liv