Bølge af hadforbrydelser i Tyskland

Der er brug for øget beskyttelse mod hadforbrydelser i Tyskland, hvor antallet af anmeldte forbrydelser mod asylcentre de sidste to år er steget med 1.600 procent, konkluderer Amnesty i ny rapport.

Selvom den tyske befolkning har været blandt de europæere, som har været mest velkomne overfor flygtninge, er der over de sidste to år sket en markant stigning i antallet af hadforbrydelser mod asylcentre, asylansøgere og mod etniske og religiøse minoriteter i Tyskland.

Fra 2013 til 2015 steg antallet af anmeldte forbrydelser mod asylcentre fra 63 til 1.031. I samme periode steg antallet af racistisk motiverede forbrydelser mod etniske og religiøse minoriteter med 87 procent, fra 693 forbrydelser i 2013 til 1.295 i 2015.

Det fremgår af en ny rapport fra Amnesty International. Heri opfordrer Amnesty også Tyskland til at øge indsatsen for at forhindre angreb mod landets asylcentre, samtidig med at organisationen kritiserer tysk politi for ikke tilstrækkeligt effektivt at efterforske forbrydelser begået med racistiske motiver.

”Stigningen i hadforbrydelser gør, at Tyskland er nødt til at adressere de allerede eksisterende og veldokumenterede mangler i myndighedernes håndtering af racistisk vold”, siger Marco Perolini, Amnestys EU researcher.

Hvad gør myndighederne

De tyske myndighedernes har længe haft problemer med effektivt, upartisk og grundigt at efterforske racistisk motiverede forbrydelser. I forbindelse med den nazistiske gruppe NSU’s drab på ni mænd af tyrkisk og græsk oprindelse samt en tysk politimand i årene 2000 og 2007 kom det frem, at tysk politi undlod at efterforske spor, der pegede mod mordenes racistiske motiv. I stedet forfulgte myndighederne udelukkende en teori om, at drabene skyldtes interne kriminelle opgør i indvandrermiljøet. Det fik i 2012 en tysk undersøgelseskomité til at konkludere, at politiet havde fejlet, hvilket også førte til en række anbefalinger til at forbedre efterforskningen og retsforfølgelsen af politisk motiverede forbrydelser i Tyskland.

Spørgsmålet om, hvorvidt institutionel racisme spiller ind i politiets utilstrækkelige efterforskning af hadforbrydelser, står dog stadig ubesvaret hen, mener Amnesty International, som i sin nye rapport har undersøgt politiets håndtering af flere konkrete racistiske overfald begået mellem 2013 og 2015.

”En uafhængig og uvildig undersøgelse af efterforskningen af NSU-drabene er stadig nødvendig for at afdække, i hvilken grad institutionel racisme i det tyske politi bidrager til det bredere problem, som tysk politi har med effektivt at håndtere racistiske forbrydelser”, siger Marco Perolini.