Indianere vil bremse olieselskaber

Amerikanske indianere vil bremse olieselskaber

Politiet bruger vandkanoner og tåregas mod fredelige demonstranter, der vil forhindre byggeriet af en olierørledning i North Dakota. Amnesty har sendt observatører til området.

Mens amerikanske olieselskaber er i fuld gang med at bygge en 1.800 kilometer lang olierørledning gennem North Dakota, forsøger de oprindelige folk fra indianerreservaterne i området at forhindre ødelæggelsen af deres hellige land.

Siden den 15. august, hvor Standing Rock Sioux Tribe udsendte et nødråb til alle oprindelige folk i USA, er tusindvis af aktivister strømmet til for at opbygge protestlejren Oceti Sakowin Camp. Derfra forsøger de med fredelige midler at bremse byggeriet af Dakota Access Pipeline (DAPL) og ikke mindst den mulige forurening af drikkevand, miljø og Missouri River.

”Det er en trussel mod vores levevis, vores vand, folk og land”, lyder det fra Standing Rock Sioux Tribe.

Tåregas og vandkanoner

Byggeriet af olierørledningen til en pris af 3,8 milliarder dollar er næsten fuldendt, men selskabet Energy Transfer Partners mangler endnu tilladelse til at bore under Missouri River, hvor demonstranterne er samlet.

Politi og private sikkerhedsvagter har i flere tilfælde slået hårdt ned på de fredelige demonstranter, og mange er blevet arresteret – herunder journalister.

Optrapningen af myndighedernes magtanvendelse har fået Amnesty USA til at sende observatører til området. Senest har politiet den 20. november angrebet omkring 400 demonstranter med vandkanoner, gummikugler og tåregas i frysende temperaturer. 17 demonstranter blev såret og bragt til hospitaler i området.

”Vi er dybt foruroligede over det, vi har set og hørt under vores besøg i Standing Rock. Vores observatører er til stede for at sikre, at demonstranternes menneskerettigheder bliver overholdt”, siger Eric Ferrero, der er kommunikationschef i Amnesty USA.

Anholdelser og bøder

Udover de fysiske overgreb har Amnesty dokumenteret, at demonstranter i nogle tilfælde er blevet arresteret for selv små forseelser og tvunget til at betale bøder. Amnesty opfatter politiets militarisering og brug af vandkanoner og gummikugler som en overdreven anvendelse af magt mod demonstranterne.

Politiet har forsvaret brugen af vandkanoner med, at der var ”udbrudt uroligheder”, og at demonstranterne optrådte aggressivt, hvilket Amnestys observatører afviser.

”Mennesker er samlet her for at forsvare de oprindelige folks rettigheder og beskytte deres naturressourcer. De skal ikke behandles som fjender. Politiet skal anvende mindst mulig magt i situationen. Det er ikke tilfældet, når politiet møder mænd, kvinder og børn iført udstyr, der er mere velegnet til slagmarken”, siger Eric Ferrero.

Sidste år fik de forskellige indianerstammer i South Dakota og North Dakota i samarbejde med miljøforkæmpere sat en politisk bremse for den endnu større olierørledning Keystone XL. Den nyvalgte præsident Donald Trump har lovet at fortsætte byggeriet af Keystone XL, når han tiltræder.