Jamaicas politi truer pårørende til politidræbte

Jamaicas myndigheder og lokale politi spreder frygt hos familierne til politidræbte. I en ny rapport afslører Amnesty den række ulovlige metoder, som politiet tager i brug, for at forhindre pårørende til politidræbte i at søge retfærdighed.

Jamaicas politi truer og chikanerer familiemedlemmer til mennesker, der er blevet dræbt af politiet, for at afskrække dem fra at stille de ansvarlige til regnskab.

Amnesty har eksempler på, at betjente er dukket op i familiemedlemmers hjem, på deres arbejdsplads og endda til selve begravelsen af familiemedlemmet. Det afsløres i en ny rapport.

Vold som alternativ til efterforskning

Amnesty anerkender, at det er lykkedes Jamaicas myndigheder at nedbringe antallet af politidrab; der er sket en halvering fra 2014 til 2015. Men man har ikke formået at håndtere de bagvedliggende problemer, der gør det muligt for sikkerhedsstyrker at slå mennesker ihjel stort set uden konsekvenser.

”Ulovlige drab på unge mænd, og terroriseringen af deres pårørende for at få dem til at tie stille, lader til at være alternativet til reelt at efterforske forbrydelser. De seneste 20 år har Jamaicas ’bekæmp vold med vold’-tilgang ikke kun været kortsigtet, men også vist sig ineffektiv i forhold til at håndtere de problemer, som volden udspringer af,” siger Erika Guevara-Rosas, der er chef for Amnestys Amerikakontor.

Kun en håndfuld dømt

Jamaica har i årevis haft én af verdens højeste mordrater. I 2015 alene var der 43 mord per 100.000 indbyggere. Otte procent af disse mord blev begået af politiet.

Siden 2000 har politibetjente i Jamaica dræbt over 3000 mennesker, hovedsageligt unge mænd fra udsatte områder. Trods masser af beviser på at politiet stod bag drabene, er kun en håndfuld af betjentene efterfølgende blevet dømt.

Politiet hev afsted med kisten

Den 10. maj 2014 blev Shaniel Coombs dræbt af politibetjente i det østlige Kingston. Hans tante fortæller:

”Vi fik hans lig hjem, og vi sørgede. Politiet kom, mange betjente, og løftede kisten og hev afsted med den. Jeg blev nødt til at ringe til ministeren og bede ham om at lade os sørge i fred. Jeg tror han ringede til dem, for de gik igen. Men de har chikaneret vores familie meget voldsomt.”

Broren til Nakiea Jackson, en restaurantejer der blev skudt ned og dræbt af politiet den 20. januar 2014, fortæller:

”Den første dag retssagen stod på, var salen fyldt med politibetjente. De kom for at se, hvem vidnerne var, for at skræmme dem. Dommeren bad dem forlade retten. Ofte dukker betjente op bare for at intimidere.”

Nødvendigt med politireform

Amnesty opfordrer Jamaicas myndigheder til straks at igangsætte en politireform.

”Hvis myndighederne i Jamaica mener det alvorligt, når de siger, de vil gøre noget ved landets høje rate af politidrab må de straks igangsætte en grundig politireform, der sigter mod de grundlæggende problemer,” siger Erika Guevara-Rosas.