Amnesty roser minister for at lytte til transpersoner

Sundhedsminister Ellen Trane Nørby (V) har sat arbejdet med en ny behandlingsvejledning på pause og iværksætter nu en ny proces med deltagelse af transpersonerne selv samt organisationer som Amnesty.

Sundhedsminister Ellen Trane Nørbys beslutning om at sætte arbejdet med en ny vejledning for behandling af transkønnede på pause og lave en ny proces med reel inddragelse af transpersoner og andre organisationer som Amnesty og LGBT DK er et stort skridt i den rigtige retning, mener Amnesty.

”Det markerer et skridt væk fra en tid, hvor transkønnede har haft meget svært ved at blive hørt”, siger Helle Jacobsen, seniorrådgiver i Amnesty Danmark.

Skal fjernes helt fra psykiatrien
Ifølge hende er det som udgangspunkt også positivt, at ministeren vil bryde Sexologisk Kliniks monopol på at behandle transkønnede ved at åbne op for, at Sexologisk Klinik i Aalborg også kan behandle transkønnede. Men det vil ikke fjerne den umyndiggørende tilgang til transkønnede, der stadig diskrimineres, selv om transkønnethed nu ikke længere er på Sundhedsstyrelsens liste over psykiske lidelser.

”Det er meget positivt, at sundhedsministeren både anerkender, at transkønnede bliver behandlet dårligt i Danmark, og at hun lægger op til at bryde Sexologisk Kliniks monopol. Men hvis transkønnede ikke fjernes helt fra psykiatrien, hvor deres rettigheder i årevis er blevet krænket, så er det stadig ikke godt nok. Det er transkønnede selv, som skal træffe beslutninger om deres egen krop –  ikke en psykiater”, siger Helle Jacobsen.

Anbefaler informeret samtykke
Amnesty mener, at transkønnede skal have adgang til hormoner og operationer på baggrund af informeret samtykke. Det vil sige, at danske transkønnede ikke længere skal tvinges i psykiatriske udredninger, men at de får adgang til behandling efter at være blevet informeret om mulige bivirkninger – ligesom alle andre danskere, der søger behandling i det danske sundhedssystem.
Transkønnede fortæller til Amnesty, at de var tilfredse med den tidligere ordning, hvor man kunne få adgang til hormoner fra privatpraktiserende gynækologer. En ordning, som Sundhedsstyrelsen lukkede for i 2014, hvor den sidste gang ændrede vejledningen.