2,27 millioner kroner til arbejdet med menneskerettighederne

Indsamlingsbøtterne fra Amnestys landsindsamling den 9. december er nu blevet talt op. I alt 2.270.000 kroner valgte danskerne at støtte Amnestys arbejde for menneskerettighederne med – det er en fremgang på mere end ti procent i forhold til sidste år.

”Vi er meget glade for resultatet og vil gerne takke de mange seje indsamlere, som brugte en søndag på at samle ind og danskerne, som valgte at støtte vores arbejde,” siger Trine Christensen, generalsekretær i Amnesty Danmark.

Menneskerettighederne er under pres fra flere fronter, så der er brug for danskernes opbakning og støtte, understreger hun.

”Samtidig med, at vi i år kan fejre 70-året for FN’s Verdenserklæring om Menneskerettigheder, er vi i disse år vidner til, at årtiers resultater bliver rullet tilbage i vores egen baghave i lande som Polen, Ungarn og Tyrkiet. Også i Danmark stiller flere politikere spørgsmålstegn ved, om menneskerettighederne fortsat er relevante og skal gælde i Danmark,” siger Trine Christensen.

I alt gik 2500 frivillige på gaden for at samle ind til menneskerettighederne. Det er anden gang, at Amnesty Danmark afholder landsindsamling. Organisationen er uafhængig af politiske ideologier og økonomiske interesser, og research og kampagner er derfor finansieret af medlemmer og støtter.