5 ting du bør vide om voldtægt

Kampagne: Sex uden samtykke = voldtægt. Så enkelt er det. Men myter og kønsstereotyper er udbredte i samfundet – også i retssalen. Her får du fem facts om voldtægt.

En myte om voldtægt er, at de begås af en ukendt mand, der springer ud fra en busk. Men langt de fleste voldtægtsofre kender deres overgrebsperson på forhånd. Det kan være en ven, en kollega, et familiemedlem, en partner eller en tidligere partner. Myten om den ukendte overgrebsperson sender et forkert signal om, at et seksuelt overgreb begået af en som ofret kender ikke er voldtægt. I en undersøgelse udført i EU fra 2016 svarede hele 11 procent af respondenterne, at tvungen sex med en partner, man tidligere har været eller er intim med, ikke bør straffes.

Det må aldrig være en formodning, at en person giver samtykke ved ikke at kæmpe fysisk imod. Hvis et voldtægtsoffer ikke har synlige skader, ikke sagde nej eller kæmpede imod betyder det ikke, at det ikke var en voldtægt. Den nuværende voldtægtslov, lægger vægt på at der skal have været vold eller trusler om vold tilstede før det dømmes som en voldtægt. Men virkeligheden er den, at det er en helt naturlig fysisk og psykisk reaktion at ”fryse” i overgrebssituationen og ikke kæmpe imod. Et svensk studie fra 2017 viser, at 70 procent af 298 voldtægtsoverlevere oplevede ufrivillig lammelse under voldtægten.

Falske anklager er sjældne. Tværtimod er voldtægt underapporteret på grund af manglende tillid til retssystemet og frygten for ikke at blive troet på. Det kræver meget mod at anmelde en voldtægt. Når kvinder anmelder en voldtægt bliver de ofte ydmyget. Det skønnes, at ca. 5.100 kvinder udsættes for voldtægt eller forsøg på det om året, men politiet modtog i 2017 blot 944 anmeldelser for voldtægt eller voldtægtsforsøg. En del af forklaringen på de få anmeldelser skal findes i, at det i dag er meget svært at få retfærdighed i retssystemet –  i 2017 blev kun 94 personer fundet skyldige i voldtægt. Det er vigtigt at vi tror på voldtægtsoverlevere, at deres anmeldelser bliver grundigt efterforsket samt, at de får den støtte de har krav på.

Fordommen om, at en kvinde, der er udfordrende klædt, kan ”provokere” en mand til at voldtage hende, stammer fra dybt forældede kønsstereotyper om mænds og kvinders seksualitet. I virkeligheden har tøjet ingen betydning for, om en kvinde bliver udsat for en voldtægt. Der er ikke noget tøj, som er en invitation til sex eller indikerer samtykke. Hvad en kvinde havde på da hun blev voldtaget er simpelthen ikke relevant. Voldtægt er aldrig offerets skyld. Og en forståelse af, at sex uden samtykke er voldtægt, er et første skridt på vejen til at ændre sådanne skadelige fordomme.

Sex med en person, der ikke er i stand til at give samtykke på grund af alkohol eller stoffer, er voldtægt.