Læger i Ghouta: Værre end ord kan beskrive

Amnesty International har indsamlet vidneudsagn fra læger og medicinsk personale i det østlige Ghouta nær Damaskus i Syrien. De beskriver en desperat situation med hundredvis af sårede, mangel på medicinske fornødenheder, underernæring og den konstante trussel fra luftangreb. Amnesty kalder angrebene krigsforbrydelser og kræver, at Rusland og Syrien øjeblikkeligt standser den blodige belejring.

En børnelæge, interviewet af Amnesty den 16. februar, fortæller:

”Situationen er værre, end ord kan beskrive. Vi har manglet helt basale ting i fem år nu, men i dag er det blevet endnu værre. Tidligere fandtes der nogle smuglerruter, men i dag er alt lukket ned. Ghouta mangler mad, rent drikkevand, elektricitet, gas og benzin. Den underernæring, vi behandler, er en skamplet på menneskeheden. Vi er i et rigt område, og mens alt er tilgængeligt bare få kilometer væk, dør børn af mangel på mad her.”

”Regimet tillader ikke, at vi modtager medicinske forsyninger. Så vi lider af en alvorlig mangel på medicin, især nu. Der plejede at blive smuglet lidt ind, men nu er det forbi. Vi løb tør for forsyninger for syv til otte måneder siden. Som læger føler vi os fuldstændig drænede på grund af de daglige bombardementer. Det hospital, jeg er på, modtog mere end 150 sårede på én enkelt uge. For at behandle dem har vi brug for midler til at sterilisere og gazebind, hvilket er meget svært at skaffe. Vi har brugt alle vores reserver. Vi mangler også personale og kan ikke dække alt.”

”Når det kommer til den medicinske hjælp, som FN har fået bragt ind, så har de brug for regimets tilladelse. Og de giver kun adgang en gang hver 10. måned. Hvis vi forsøgte at dele den medicin med befolkningen, ville der langt fra være nok.”

Lederen af en medicinsk klinik, interviewet af Amnesty den 16. februar, fortæller:

”Situationen i det belejrede østlige Ghouta er en tragedie. Må Gud hjælpe lægerne. De gør deres bedste, men de mangler udstyr og medicin og hospitalerne i det østlige Ghouta bliver udsat for massive bombardementer. ”

”Underernæring blandt børn og sågar voksne er udbredt. Mødre er ude af stand til at sørge for deres babyer på grund af underernæringen. Maden består mest af byg, som vi plejede at bruge til at bage brød. Der findes ingen ernæringstilskud, som kan hjælpe mødrene til at kunne sørge for deres børn.”

Lederen af en anden medicinsk klinik, interviewet af Amnesty den 17. februar, fortæller:

”Den sundhedsmæssige situation i Ghouta er ekstremt dårlig. Det meste medicin og medicinske fornødenheder er utilgængelige, og personalet på hospitalerne er under pres på grund af de mange angreb på civile. Vi arbejder 24 timer i døgnet. På ti dage (fra den 1. februar til den 10., red.) havde vi mere end 1.100 sårede, som krævede operationer, førstehjælp og siden opfølgende behandling. I dag regnede det, så der var ikke luftangreb. Men de beskød os med Golan-raketter. De gik efter civile. De går ikke efter krigsfronten. Der er ingen bevæbnede krigere blandt de sårede – de er alle civile”.

”Det er også svært for os medicinske arbejdere at komme rundt. Vi er blevet et mål for angrebene, hele byen er et mål”.

Amnesty: Beskyt de civile og giv adgang for hjælp

Amnesty kalder angrebene mod de civile i Ghouta, begået af den syriske regering med støtte fra Rusland, for åbenlyse krigsforbrydelser.

”Den syriske regering, bakket op af Rusland, går bevidst efter sit eget folk i det østlige Ghouta. Indbyggerne har i seks år lidt under en grusom belejring, og nu er de fanget i daglige angreb, som bevidst dræber og lemlæster dem og udgør åbenlyse krigsforbrydelser”, siger Diana Semaan, Amnestys Syrien-researcher.

Amnesty kritiserer samtidig Rusland for at blokere for nødvendig handling, som kan hjælpe Syriens civilbefolkning, ved at nedlægge vetoer i FN’s Sikkerhedsråd:

”I seks år har det internationale samfund set til, mens den syriske regering under fuld straffrihed har begået forbrydelser imod menneskeheden og krigsforbrydelser. FN’s Sikkerhedsråd må håndhæve sine egne resolutioner, som kræver et stop for belejringen, et stop for angrebene på civile og uhindret adgang for medicinsk hjælp. Permanente medlemslande som Rusland bør ikke blokere for tiltag, der kan afslutte disse massive grusomheder”, siger Dianan Semaan.

”Alle konfliktens parter skal overholde deres internationale forpligtelser og give civile, der ønsker at flygte, en sikker mulighed for at forlade området og samtidig give uhindret adgang til humanitære organisationer, så de kan levere livsnødvendig hjælp til de hundredtusinder af mennesker i nød i det østlige Ghouta”, siger Diana Semaan.