SCOOP MODELS, WON HUNDRED OG AMNESTY LANCERER T-SHIRT MOD HOMOFOBI
For andet år i træk er Scoop Models, Won Hundred og Amnesty gået sammen om at lancere en t-shirt for at sætte fokus på, hvor farligt det stadig er at være LGBTI-person mange steder i verden.
Det kan stadig være livsfarligt at være LGBTI-person i flere dele af verden. I alt 78 lande i verden straffer homoseksualitet og såkaldt ’homoseksuel propaganda’ med alt fra bøder til fængselsstraf og dødsstraf.
I otte lande, herunder Iran, Sudan og Saudi-Arabien, er der dødsstraf for at have sex med en person af samme køn. Lande som Tjetjenien og Uganda er berygtede for deres systematiske forfølgelse af LGBTI-personer, men også her i Europa er der stadig problemer. For eksempel har Litauen en lov, der forbyder såkaldt ”homoseksuel propaganda til børn” med argumentet om, at det er ”et angreb på traditionelle familieværdier”. Loven bruges for eksempel til at forhindre LGBTI-organisationer i at udføre oplysningsarbejde.
”I alt for mange lande verden over er det stadig kriminelt at leve sit liv åbent, hvis man er LGBTI-person. Senest har vi kunnet se, at Ugandas ’anti-homosexuality bill’, en lov, der kan resultere i livstidsfængsel for LGBTI-personer, endnu engang har været til debat i parlamentet, ” siger Amnesty Internationals programleder Helle Jacobsen.
T-shirten koster 250 kroner og kan købes fra den 30. juli 2018.
Al overskud går til Amnestys arbejde for at styrke LGBTI-personers rettigheder, blandt andet støtte til prides overalt i Europa, lobbyisme og pres på lokale myndigheder, så de sikrer, at pridedeltagere beskyttes mod overgreb.
Love Is Not a Crime, kan mange måske huske fra sidste års udsolgte t-shirt og kampagne, der florerede på de sociale medier.
”Vi har valgt at fortsætte succes’en med sloganet Love Is Not a Crime, da vi kun ønsker at udbrede netop det budskab. Men I år har vi også valgt at fokus skal være på de 78 lande, der straffer LGBTI-personer.Derfor har vi valgt at liste dem alle på ryggen. ” Nikolaj Nielsen, Creative director Won Hundred
”Vi hos Scoop Models, kæmper en hård kamp for diversitet, som altid skinner igennem i de personligheder vi repræsenterer. Vincent Beier, er i år kampagnens hovedperson. Vincents person taler altid for det flydende køn. Den æstetik, vil vi gerne understrege i årets kampagne” Sunes Palner, Creative director Scoop Models.