7 ud af 10 danskere vil have regulering af techfirmaer

 
Udgivet
01.
Nyhed

7 ud af 10 danskere vil have regulering af techfirmaer

En ny meningsmåling foretaget for Amnesty International viser, at et stort flertal af danskerne vil have regeringen til at gøre mere for at regulere internetfirmaers behandling af personfølsomdata.

Et stort flertal af danskerne (72%) vil have regeringen til at gøre mere for at regulere tech-firmaers kontrol over personfølsomme data. Det viser en ny meningsmåling, som YouGov har foretaget for Amnesty International.

I Danmark svarer 62%, at det enten er et problem eller et meget stort problem, at mange store tech-firmaer skaber detaljerede profiler på deres brugere og sælger adgang til disse til for eksempel reklamefirmaer. 45% af respondenterne svarer, at de er bekymrede eller meget bekymrede over hvilken data, de store teknologifirmaer har om dem, og hvordan disse data bruges. Bekymringen er størst blandt de unge mellem 18-29 år (51%).

”Det er tydeligt, at danskerne ikke har tillid til at disse tech-giganter får frit råderum til at håndtere brugernes data. I Amnesty opfordrer vi regeringen til at efterse den overvågningsbaserede forretningsmodel og beskytte borgerne fra virksomheders menneskerettighedskrænkelser,” siger Elise Margrethe Bangert, Politisk og juridisk rådgiver i Amnesty International Danmark.

YouGov har interviewet 1000 danskere mellem 18-60+ gennem YouGov’s online panel. Der er en ligelig fordeling af mænd og kvinder.

Meningsmålingen for Amnesty International er også blevet gennemført i Brasilien, Egypten, Frankrig, Tyskland, Indien, Norge, Sydafrika og USA - knap 10.000 mennesker er i alt blevet adspurgt. I alle ni lande er der udbredt bekymring over den adgang som tech-firmaerne har til at skabe detaljerede profiler af internetbrugere og muligheden for at sælge disse videre.

Brugerne ændrer adfærd

Næsten halvdelen af borgerne i de ni lande fortæller, at de på grund af skandalerne om private data i teknologibranchen har ændret adfærd og været tilbageholdende med at dele personlige informationer såsom deres alder, køn, race eller seksuelle orientering online.

Over en tredjedel (37%) afstår fra bestemte søgeord eller websider, fordi de er bekymret for tracking, mens det samme antal til tider holder sig fra en platform, fordi de frygter for deres datasikkerhed. Næsten 32% bruger redskaber til at minimere online tracking.

”Undersøgelsen viser, at tech-firmaernes onlineovervågning påvirker i hvilken grad folk får adgang til den digitale verden, og det er foruroligende,” siger Elise Margrethe Bangert, Politisk og juridisk rådgiver i Amnesty International Danmark.

Behov for at brugerne giver tilladelse til brug af data

Som et første skridt anbefaler Amnesty, at regeringer indfører lovgivning, der forhindrer firmaer i at gøre adgang til deres tilbud afhængig af at brugerne ”accepterer” indsamlingen, behandlingen og delingen af deres personlige data til marketings- og reklamebrug.

Meningsmålingens resultater ligger i tråd med Amnestys analyse af, at kernen i Facebooks og Googles forretningsmodeller udgør en systematisk trussel mod menneskerettighederne. I november 2019 udgav Amnesty International en rapport, der viser, hvordan de to techgiganters forretningsmodel er uforenelig med ethvert element af retten til privatliv.

 

Læs rapporten