Amnesty opfordrer Facebook og Google til at ændre forretningsmodel

 
Udgivet
01.
Rapport

Facebook og Google skal ændre forretningsmodel

Facebook og Googles overvågning af milliarder af mennesker udgør en systemisk trussel mod menneskerettighederne, advarede Amnesty International i en ny rapport.

Facebook og Googles forretningsmodel er uforenelig med retten til privatliv og udgør en systemisk trussel mod en lang række andre rettigheder, herunder ytringsfrihed og retten til ligestilling og ikke-forskelsbehandling.

"For at beskytte vores centrale menneskelige værdier i den digitale tidsalder som værdighed, autonomi, og privatliv, skal der ske en radikal ændring af den måde, som Big-Tech fungerer på. Vi skal have et internet, som har menneskerettigheder i fokus,” siger Kumi Naidoo, generalsekretær for Amnesty International.

Google og Facebook er dominerende på de primære kanaler, som det meste af verden - uden for Kina - er afhængige af for at realisere deres rettigheder online.

De forskellige platforme, som de ejer, inklusive Facebook, Instagram, Google Search, YouTube og WhatsApp, faciliterer menneskers søgen efter information, deling af information, deltagelse i debatter og i samfundet. Googles Android understøtter også de fleste af verdens smartphones.

Mens andre Big Tech-virksomheder - inklusive Apple, Amazon og Microsoft - har betydelig magt på andre områder, er det platforme, der ejes af Facebook og Google, der er blevet grundlæggende for, hvordan folk engagerer og interagerer med hinanden.

Betaler med personlige data

Tech-giganterne tilbyder deres tjenester til milliarder af mennesker uden at opkræve et gebyr. I stedet betaler enkeltpersoner for tjenesterne med deres personlige data, der konstant spores på nettet og i den fysiske verden, for eksempel gennem tilsluttede enheder.

"Internettet har en stor betydning for at mennesker kan udøve deres rettigheder i dette offentlige rum, men det er på vilkår dikteret af Facebook og Google," siger Kumi Naidoo.

Google og Facebooks platforme understøttes af algoritmiske systemer, som behandler enorme datamængder, der udleder detaljerede information om mennesker og former deres brugeroplevelser online. Annoncører betaler Facebook og Google for at målrette reklame eller specifikke meddelelser på baggrund af disse data. Cambridge Analytica-skandalen afslørede, hvor let folks data kan misbruges.

”Vi har allerede set, hvordan Google og Facebooks enorme arkitektur for reklame er et potentielt våben i de forkerte hænder. Det kan misbruges til politiske formål med potentielt katastrofale konsekvenser for samfundet, og det tillader alle former for nye udnyttende reklametaktikker. Disse annoncer er skræddersyet til at ramme os individuelt men skjult for offentlig kontrol,” siger Kumi Naidoo.

Et nyt internet

Amnesty opfordrer regeringer til at revidere den overvågningsbaserede forretningsmodel, og beskytte brugerne mod overtrædelser af menneskerettighederne ved at håndhæve lovgivning om databeskyttelse og effektivt regulere Big-Tech virksomheder i overensstemmelse med menneskerettighedslovgivning.

Som et første skridt bør regeringer vedtage love for at sikre, at virksomheder, herunder Google og Facebook, forhindres i at give adgang til deres tjenester under betingelse af, at enkeltpersoner "samtykker" til indsamling, behandling eller deling af deres personlige data til markedsføring eller reklame.

Virksomheder inklusive Google og Facebook har også et ansvar for at respektere menneskerettighederne, uanset hvor de opererer.

”Teknologien bag internettet er ikke uforenelig med vores rettigheder, men det er forretningsmodellen, som Facebook og Google har valgt,” siger Kumi Naidoo.

Facebook og Google er blevet forelagt Amnestys rapport og er uenig i konklusionerne. Virksomhedernes svar kan læses i rapporten.  

Læs rapporten her