Det er tid til at sparke homofobi ud af banen

Ligestillingminister, idræts- og menneskerettighedsorganisationer: Det er tid til at sparke homofobi ud af banen

I denne uge afholdes Copenhagen Pride med fokus på mangfoldighed og bekæmpelse af homo- og transfobi. Det gælder også i idrættens verden, hvor organisationer nu tager et opgør med den homofobiske jargon.

Debatindlæg. Bragt i Politiken den 14. august 2019

Skrevet af: Morgens Jensen, Kenneth Reeh, Christian Bigom, Mads Øland, Trine Christensen, Jonas Christoffersen, Morten Mølholm Hansen og Charlotte BAch Thomassen. Hhv. ligestillingsminister, direktør i Dansk Boldspil-Union, formand for Pan Idræt, direktør i Spillerforeningen, generalsekretær i Amnesty International, direktør for Institut for Menneskerettigheder, direktør i DIF, formand for DGI

Vi har sikkert alle hørt det til fodbold eller anden idræt. En spiller eller en fan råber efter dommeren eller en modspiller og kalder ham ’bøsserøv’ i kampens hede. Det sker formentlig hver weekend i en af de over 300.000 kampe, der hvert år spilles i dansk fodbold – eller i de mange tusind kampe og konkurrencer inden for håndbold, rugby, floorball og andre idrætsgrene. Ofte er tilråbet uovervejet, andre gange ikke. Uanset hvad er det helt uacceptabelt.

Når spillere bruger ord som ’bøsse’, ’homotackling’ eller ’bøsserøv’ på banen, har det en ekskluderende effekt. For at sikre et værdifuldt og mangfoldigt fællesskab på og uden for banen er der behov for, at vi tager et opgør med den homofobiske jargon i idrætten.

Derfor har en række organisationer; DBU, Spillerforeningen, Pan Idræt, Amnesty International, Institut for Menneskerettigheder, DIF og DGI i flere år arbejdet tæt sammen. Vi har i en række kampagner spillet landskampe og superligakampe med regnbuefarvede armbind – og gør det igen i denne uge. Vi har i fællesskab markeret, at idræt er for alle – uanset seksualitet.

Her i efteråret sætter regeringen gang i en undersøgelse, der skal vise, hvilke udfordringer LGBTI-personer oplever i danske sports- og idrætsforeninger, og den skal undersøge, hvor udbredt homofobi er. Den viden har vi ikke i dag. Sammen med organisationerne vil Kulturministeriet udvikle en fælles strategi for, hvordan trivslen blandt LGBTI-personer kan øges i foreningerne. Der er afsat i alt 1,5 mio. kr. til konkrete initiativer i idrætsgrene med særlige udfordringer med homofobi og transfobi.

Sammen skal vi fortsætte arbejdet for en dansk idræt, der er kureret for homofobi. Vi mener, at idrætten kan være med til at skabe større mangfoldighed i samfundet, og at idrættens forbilleder kan gå forrest for at bekæmpe homofobi og andre former for diskrimination.

Vi så det senest i Superligaen i foråret, hvor FC København-spilleren Viktor Fischer flere gange blev udsat for homofobiske tilråb af fans fra OB og Brøndby. Tilråbene blev fordømt af både klubber og fanklubber – og politikere, organisationer og mange andre. For første gang nogensinde blev der givet bøder til OB og Brøndby.

Danmark og andre lande har derfor forpligtet sig til at fremme børn og voksnes adgang til sports- og fritidsaktiviteter uden diskrimination på grund af blandt andet køn. Det viste, at idrættens eget disciplinære system kan straffe homofobiske handlinger på lige fod med andre former for diskrimination eller dårlig opførsel. Det er vigtigt, at indsatsen går på både holdninger og på handling.

I denne uge fejrer hovedstaden Copenhagen Pride. Vi markerer mangfoldigheden ved en fodboldturnering mellem vores organisationer og politikerne for at understrege, at homofobi ingen steder hører hjemme.

I Danmark danner fritidslivet ramme om vigtige sociale fællesskaber. Men er det ligefrem en menneskeret at være en del af et fritidsfællesskab? Ja, det er det faktisk. Lige siden FN’s verdenserklæring om menneskerettighederne blev vedtaget i 1948, har retten til fritid og hvile været anerkendt som vigtigt for menneskers trivsel.

Retten til et liv uden diskrimination er også en basal menneskeret. Danmark og andre lande har derfor forpligtet sig til at fremme børn og voksnes adgang til sports- og fritidsaktiviteter uden diskrimination på grund af blandt andet køn. I international og dansk idræt er man nået langt med at bekæmpe racisme. Nu er tiden inde til også at sparke homofobi ud af banen.