Fra flygtning til livredder på Lesbos

24-årige Sarah Mardini er selv bådflygtning fra Syrien. Sammen med sin søster reddede hun 20 mennesker fra druknedøden, da de kom til Europa i 2015. Nu risikerer hun 25 års fængsel for sit frivillige arbejde som livredder på Lesbos.

Af Charlotte Nordell Carlsen

Sarah Mardini ved, hvordan det føles, når livet er på spil. I august 2015 flygtede hun med sin søster fra det krigshærgede Syrien via Libanon og videre til Izmir i Tyrkiet. Herfra lykkedes det dem ved andet forsøg at komme til Grækenland.

I en lille overfyldt båd sejlede de over det Ægæiske hav. Men efter en halv times sejlads satte bådens motor ud, og Sarah sprang i vandet sammen med sin søster Yusra og tre andre flygtninge. Sammen begyndte de at bjærge båden og svømme den mod land. Tre timer senere nåede de den græske ø Lesbos – alle 20 flygtninge med livet i behold.

Sarah og hendes søster rejste videre gennem Europa og endte i Tyskland.

Et fællesskab af frivillige

Begge søstre er stærke svømmere. Yusra repræsenterede sit hjemland Syrien ved verdensmesterskaberne i Tyrkiet i 2012. Før hun flygtede fra krigen, arbejdede Sarah som livredder ved en swimmingpool i Syrien. Da de kom til Tyskland, kontaktede søstrene en svømmeklub i nærheden af ​​det asylcenter, de boede på, og begyndte at træne dagligt. Yusra blev så god, at hun deltog på Team Refugee under OL i Brasilien i 2016.

Samme år rejste Sarah til Lesbos for at melde sig som frivillig livredder. Her lærte hun Séan fra Irland at kende. Også han var rejst til Lesbos for at tilbyde sin hjælp som frivillig nødhjælpsarbejder.

I nært samarbejde med kystvagten og flere hjælpeorganisationer spejdede Sarah og Séan efter både i havsnød, og takket være deres færdigheder som svømmestærke livreddere var de med til at redde børn, kvinder og mænd i land.

Sarah har fortalt Amnestys researchere om det frivillige arbejde på Lesbos:

”Vi var et fællesskab bestående af svømmere, livreddere, skolelærere, frivillige læger og sygeplejersker. Nogle var der i en kort periode, andre i længere tid. Det var et fantastisk fællesskab, vi havde.”

106 dage i fængsel

I 2018 blev Sarah og Séan arresteret af det græske politi. De fik fortalt, at de var mistænkt for menneskesmugling, og at politiet var ved at efterforske sagen. De blev dog løsladt igen.

Flere måneder senere var Sarah på vej hjem til Berlin for at genoptage sine studier. Kort før hun gik ombord på flyet, blev hun arresteret påny. Kort efter blev Seán også arresteret. Politiet beskyldte dem for alvorlige forbrydelser: At have ledsaget ulovlige udlændinge ind i landet, at være del af en kriminel organisation, hvidvask af penge og spionage. Sammenlagt kan det ifølge græsk lovgivning give fængsel i op til 25 år.

Sarah husker tydeligt den dag, de blev varetægtsfængslet:

“Jeg brød sammen. Hele mit liv blev vendt på hovedet på et splitsekund”, har hun fortalt til Amnesty.

De blev varetægtsfængslet i 106 dage, før de til sidst blev løsladt mod kaution.

Sarah er nu tilbage i Berlin, Seán er rejst hjem til Irland. Men de har stadig en dom hængende over hovedet. Nu venter de på, at det græske politi afslutter efterforskningen. Så snart efterforskningen er slut, vil de græske myndigheder afgøre hvorvidt Sarah og Seán skal tiltales og retsforfølges.