Scotts kamp for medmenneskelighed

Udgivet

Alli Jarrar

Scotts kamp for medmenneskelighed

36-årige Scott Warren risikerer 10 år i fængsel i USA for at have givet vand og husly til to mennesker på flugt i Arizona-ørkenen. Amnesty arbejder på at få afkriminaliseret noget så basalt som at hjælpe mennesker i nød.

Af Charlotte Nordell Carlsen

Natten til den 17. januar 2018 kæmper to unge sydamerikanske migranter sig igennem den barske Arizona-ørken. På den nedlagte gård, ”The Barn”, der ligger cirka 60 kilometer nord for grænsen, bliver de mødt af den 36-årige geografilærer Scott Warren. Sammen med en gruppe frivillige nødhjælpsarbejdere fra organisationen No More Deaths (”Ikke Flere Døde”, red.), hjælper Scott de hårdt forkomne mennesker, der flygter gennem det amerikanske grænseland. Denne nat er det de to unge mænd, Scott tilbyder vand, rent tøj og en seng at sove i.

To dage efter bliver de to migranter hentet af grænsepolitiet og er nu sendt retur til det land, de er flygtet fra. Scott bliver arresteret, sigtet for menneskesmugling og står til at modtage en dom på op til 20 års fængsel. Hans sag er imidlertid blevet genoptaget, og i det nye anklageskrift lyder dommen på 10 års fængsel.

Grænsen, der adskiller staten Arizona med Mexico, er kendt for at være en dødsfælde for mennesker på flugt.
De sidste 20 år er der registreret 7.242 dødsfald blandt migranter på vej til USA. Heraf er mere end en tredjedel fundet døde i Arizonas ørken. Amnesty vurderer, at det reelle dødstal formentlig er langt højere.

USA svigter sit ansvar

Scott Warrens sag er et godt eksempel på den stil, myndighederne fører over for amerikanske nødhjælpsaktivister. Amnesty har kendskab til en video, der viser amerikanske grænsebetjente destruere de vandposter, frivillige nødhjælpsarbejdere har sat frem i ørkenen. Så ikke alene svigter de amerikanske myndigheder deres ansvar over for migranterne, de modarbejder også nødhjælpsarbejdernes arbejde ved at chikanere og retsforfølge dem, mener Amnestys generalsekretær for USA, Mellem- og Sydamerika, Erika Guevara-Rosas:

“Scott Warrens retssag sender et klart signal om, at der er mennesker I USA, der nægter at føje regeringens forsøg på at kriminalisere medmenneskelighed. Så længe USA og Mexico fejler i forhold til at beskytte migranter og asylansøgers liv i grænseområdet mellem de to lande, skal menneskerettighedsforkæmpere som Scott Warren have ret til – uhindret – at fortsætte deres livsnødvendige arbejde for migranterne”, siger hun.

I første halvdel af 2019 er mindst ni frivillige nødhjælpsarbejdere blevet arresteret for at yde livsvigtig humanitær hjælp til migranter i det dødsensfarlige ørkenområde.

Mennesker dør i ørkenen

Organisationen No More Deaths er ikke den eneste organisation af frivillige, der hjælper mennesker på flugt nær den amerikanske grænse. De frivillige bygger læskure i ørkenen, stiller vand frem og tilbyder migranterne rent tøj og et måltid mad. De værst tilkomne bliver tilset af læger og sygeplejersker.

“Vores mission for No More Deaths er at sætte en stopper for dødsfald i grænselandet mellem USA og Mexico. Takket være frivillige borgeres initiativ vil vi i fællesskab sikre, at de fundamentale menneskerettigheder bliver overholdt”, kan man blandt andet læse på No Mores Deaths’ hjemmeside.

Mange amerikanere mener, at de frivillige nødhjælpsarbejdere blot har påtaget sig det ansvar, de amerikanske og mexicanske myndigheder igennem flere år har svigtet.

Ørkenens barske natur og temperaturer op mod 50 grader er en del af forklaringen på det høje dødstal. En anden del af forklaringen er ifølge Amnesty, at den amerikanske regering med præsident Trump i front i længere tid har truet og chikaneret de mennesker, der har viet deres liv til at forsvare mennesker på flugt. Deres arbejde for medmenneskelighed er blevet en svær kamp – ikke mindst fordi de oplever politisk modstand.

SKRIV UNDER FOR SCOTT WARREN HER

"Vi har oplevet en del modgang i vores humanitære arbejde. Vores adgang til offentlig land er blevet begrænset. Men folk fortsætter med at dø i ørkenen, og folk forsvinder. Det har været skræmmende for mig, og andre, der yder humanitær hjælp, men det humanitære arbejde fortsætter i det sydlige Arizona - fordi der fortsat er brug for hjælp", fortæller Scott Warren til Amnesty.

International støtte

Første gang, Scott Warren var for retten tilbage i juni måned, tiltrak hans sag stor international opmærksomhed. Anklagemyndigheden fandt ikke beviser nok imod ham, så sagen blev udskudt. Efter retsmødet talte Scott med en journalist fra CNN, og gjorde det klart, hvorfor hans og andre frivilliges arbejde for migranterne må fortsætte:

“Siden jeg blev arresteret i januar 2018 er der blevet fundet mindst 88 lig i Arizona-ørkenen nær byen Ajo. Vi ved, at der er mange flere døde derude, som bare ikke er fundet endnu”.

Ikke kun Amnesty International er involveret i Scott Warrens sag. Også FN har fokus på den frivillige nødhjælpsarbejder og arbejder på, at alle anklager mod Scott Warren skal frafaldes.

Amnesty har længe haft fokus på at afkriminalisere alle former for nødhjælpsarbejde – ikke mindst set i lyset af den tilspidsede situation ved grænsen til USA. Det må ikke være kriminelt at hjælpe mennesker i nød, uanset deres statsborgerskab. Og det må aldrig være forbudt at redde et menneskeliv, mener Amnesty.

“Amnesty International har dokumenteret, at de amerikanske myndigheders hetz mod nødhjælpsarbejdere som Scott Warren er et led i en større politisk motiveret kampagne mod nødhjælpsarbejdere generelt. Og det er i strid med amerikansk – og international – lovgivning. Vi opfordrer til, at den amerikanske regering sætter en stopper for denne hetz, og at myndighederne stilles til regnskab for deres magtmisbrug,” siger Erika Guevara-Rosas.

Den nye retssag mod Scott Warren er sat til at begynde 12. november 2019.

Aktion

Skriv under for Scott Warren

36-årige Scott Warren risikerer op til 10 års fængsel for at have givet vand og husly til to mennesker på flugt i Arizona-ørkenen. Skriv under, så vi kan få løsladt og frikendt den amerikanske geografilærer øjeblikkeligt.

Skriv under nu