Menneskerettighederne skal tilbage på dagsordenen i USA

Udgivet

Biden Campaign Video Feed/Zuma/Ritzau Scanpix

Menneskerettighederne skal tilbage på dagsordenen i USA

Amnesty opfordrer USA’s kommende præsident Joe Biden til at stoppe menneskerettighedskrænkelser i USA og rundt om i verden.

Amnesty International opfordrer den kommende præsident Joe Biden og Kongressen til at sætte menneskerettighederne øverst på dagsordenen.

”Som en organisation dedikeret til at forsvare alles menneskerettigheder i USA og overalt i verden, opfordrer Amnesty International den nye Biden-administration til straks at stoppe menneskerettighedskrænkelser begået af den amerikanske regering, herunder tilbageholdelse og adskillelse af børn og deres familier, der søger sikkerhed i USA, ” siger Bob Goodfellow fungerende direktør i Amnesty Internationals amerikanske afdeling.

I en erklæring siger han, at selvom den nuværende amerikanske administration har begået adskillige menneskerettighedsovertrædelser, gik mange overtrædelser også forud for Donald Trump.

”For at vende udviklingen med amerikanske menneskerettighedskrænkelser skal den nyvalgte præsident Biden og Kongressen prioritere en stærk menneskerettighedsdagsorden."

Stop politivold og våbensalg

Amnesty har prioriteret 11 områder, hvor Bidens nye administration skal sætte ind for at stoppe krænkelser af menneskerettighederne.

De udvalgte områder spænder fra politivold, behandling af migranter og flygtninge til våbensalg og ytringsfrihed.

”Vi har forsvaret frihed fra diktatorer og bøller rundt om i verden i seks årtier - og vi stopper ikke nu. Vi vil arbejde for at skabe momentum omkring de ændringer, som vi kræver af den kommende amerikanske regering. Og vi holder den kommende præsident og administration ansvarlig for USA’s menneskerettighedsforpligtelser”, siger Bob Goodfellow fra Amnesty USA.

Her skal USA's nye præsident sætte ind:

Læs mere om Amnestys menneskerettigheds-prioriteter for USA’s kommende præsident

Støt menneskerettighederne - vær med i Amnesty