Myanmar forfølger fredelige kritikere

Fire år efter Aung San Suu Kyi blev Myanmars statsoverhoved forfølger Myanmars myndigheder fortsat fredelige borgere, der kritiserer militærregeringen. Mød digteren, satirikeren og munken, der alle har fængselsdomme hængende over hovedet.

Siden Aung San Suu Kyi og hendes regering kom til magten, er chikanen, arrestationerne og fængslingerne af menneskerettighedsaktivister fortsat.

Læs Amnestys nyeste dokumentation

Mød tre aktivister, der betaler en høj pris for deres fredelige kritik af Myanmars myndigheder:

Digteren

“Jeg har kun mine digte som våben. Jeg vil kæmpe med dem… jeg overgiver mig ikke.”

Saw Wai risikerer to års fængsel for at have fremsagt et digt ved en fredelig demonstration, der opfordrede til at ændre Myanmars grundlov, der sikrer militærets magt over landet. Saw Wai begyndte at skrive digte, da han var 14 år. I 2018 blev han idømt to års fængsel for at skrive digtet ”14. februar”, som var en kritik af militæret forklædt som et kærlighedsdigt. I digtet kaldte han det tidligere overhoved af militærregeringen Than Shwe for magtsyg.

Satirikeren

”Vi bruger Thangyat (taditionel satire, red.) for at vise, hvad der er galt i vores samfund. Den lovgivning, de bruger imod os, er uretfærdig. Som kunstnere vil vi fortsætte med at kæmpe imod uretfærdighed. Vi vil fortsætte med at optræde og bruge vores ytringsfrihed.”

Nyein Chan Soe læser matematik på sidste år og er medlem af “Peacock Generation”, en gruppe, som optræder med en traditionel form for satire, der kaldes Thangyat. Medlemmerne af gruppen er gentagende gange blevet arresteret og retsforfulgt af Myanmars myndigheder.

Nyein og seks andre medlemmer af gruppen blev arresteret efter at have optrådt med en række forestillinger, der kritiserede militæret. Han blev frikendt efter at have tilbragt over seks måneder i fængslet. Han mistede sit deltidsjob, der ellers gjorde, at han kunne hjælpe sin familie og tage sig en uddannelse, og han dumpede også sit sidste år på universitetet, fordi han ikke måtte skrive opgaver fra fængslet.

De andre seks medlemmer af truppen er blevet idømt mellem to og tre års fængsel. De afsoner fortsat i Insein-fængslet i Yangon.

Munken

”Religiøse ledere har en moralsk forpligtelse til at fortælle sandheden og til at tale højt om det, der er forkert. Ved at begrænse ytringsfriheden, ved at lukke munden på dem, der tør tale højt og kritisere, kan regeringen og andre med magt og indflydelse få lov til at gøre slemme ting uden konsekvenser.”

Abbott U Arriyawuntha Biwuntha er budhistisk munk og bor i Mandalay i det centrale Myanmar. Han blev anklaget for ærekrænkelse, efter han i et interview kritiserede en højtstående officer for at have doneret en stor sum penge til en hård nationalistisk og religiøs gruppe. Han er løsladt mod kaution, men retssagen fortsætter.