Opråb: Danmark må se at kritisere Egypten – det hjalp sidst

Efter Danmarks fælleserklæring, der kritiserede Saudi-Arabien i Menneskerettighedsrådet i september 2020, blev dommene for flere kvindelige aktivister mindsket. Det viser, at Danmark kan gøre en forskel også i Egypten nu.

Skrevet af: Trine Christensen, Generalsekretær, Amnesty International, Peter Christiansen, Sekretariatsleder, Globalt Fokus, Måns Molander, Nordisk Direktør, Human Rights Watch, Rasmus Grue Christensen, Direktør, Dignity, Rasmus Alenius Boserup, Direktør for EuroMed Rights, Henriette Laursen, Direktør, KVINFO

Da millioner af egyptere samledes på Tahrirpladsen i 2011, formåede de på 18 dage at vælte en diktator, der havde siddet ved magten i 30 år. Demonstrationerne blev en inspiration for hele verden og ikke mindst det såkaldte Arabiske Forår. Men foråret blev hurtigt til efterår, og nu kan vi i dansk civilsamfund konstatere, at Egyptens menneskerettighedssituation befinder sig i en iskold vinter.

Borgere, der er aktive på TikTok, bliver fængslet, civilsamfundet undertrykkes, og danske samarbejdspartnere i Egypten risikerer livstid i fængsel for deres menneskerettighedsarbejde. Egypten er øverst på listen over lande, når det kommer til antallet af dødsdomme og henrettelser, og er et af de lande, hvor der fængsles flest journalister lige efter Kina og Tyrkiet. Kritiske røster bliver ikke kun fængslet men også udsat for tortur.

Danmark bør arbejde for, at FN’s Menneskerettighedsråd kritiserer Egypten i en fælles resolution. Siden 2014 har regeringer verden over ikke for alvor turdet kritisere Egypten i Menneskerettighedsrådet. Dengang førte kritikken til, at overgrebene mod civilsamfundet mindskedes i en periode.

I november 2020 blev tre medarbejdere i organisationen Egyptian Initiative for Personal Rights (EIPR) anholdt, efter de mødtes med den danske og andre europæiske ambassader. Det blev startskuddet til et samlet pres fra det internationale samfund, som førte til deres løsladelse. Der er desværre en fjerde EIPR ansat, som blev arresteret måneder tidligere, som fortsat sidder fængslet, og andre egyptiske organisationer frygter, at de bliver de næste. Derfor er Danmarks ansvar i Menneskerettighedsrådet vigtigere end nogensinde før.

Efter Danmarks fælleserklæring, der kritiserede Saudi Arabien i Menneskerettighedsrådet i september 2020, blev dommene for flere kvindelige aktivister mindsket. Det er en klar indikation om, at Danmark kan gøre en forskel.

Danske civilsamfundsorganisationer har før den egyptiske revolution haft vigtige partnerskaber med egyptiske organisationer. Det har ført til, at de har kunne lave projekter om ligestilling, støtte til journalister, bekæmpelse af tortur, børns rettigheder, beskyttelse af religiøse mindretal og andre vigtige emner.

Civilsamfundets overlevelse i Egypten hænger nu i en tynd tråd. Når de har så travlt med at få hinanden ud af fængsel og kæmpe for egen overlevelse, bliver det næsten umuligt at arbejde med andre vigtige emner. Situationen har nået bristepunktet, og derfor er det nu, at Danmarks åbne kritik af Egypten kan have en stor indflydelse.

Håbet for et bedre samfund, der blev tændt i egypterne, da de for ti år siden væltede en diktator, brænder stadig. Som garant for demokrati og menneskerettigheder bør Danmark komme dem til hjælp.

Debatindlægget blev bragt i Politiken d.24.01 2021