Iraks civile lever i frygt

Civile irakere lever i frygt for bevæbnede grupper, som de irakiske myndigheder intet kan stille op over for. Det fastslår Amnesty i en ny rapport, og organisationen fraråder samtidig de europæiske regeringer at tvangsudsende irakere til det krigshærgede land.

Usikkerheden om, hvornår en ny irakisk regering bliver dannet, har ledt til en stigning i drab og overfald. Alene i den første uge af april blev over 100 civile irakere dræbt.

I en ny rapport “Iraq: Civilians Under Fire” beskriver Amnesty de overgreb, som irakiske civile udsættes for. Det er særligt kvinder, menneskerettighedsaktivister, journalister, homoseksuelle, religiøse og etniske mindretal samt internt fordrevne, der risikerer forfølgelse og overgreb af bevæbnede grupper.

Irakere sendes tilbage med tvang

Trods overgreb og drab udsender den danske regering stadigvæk irakere med tvang. Så sent som i fredags blev en irakisk familiefar tvangsudsendt af de danske myndigheder. Han måtte efterlade en gravid kone og et barn på halvandet år i Danmark. Amnesty finder tvangsudsendelserne bekymrende og kritiserer også, at de danske myndigheder ikke har overblik over, hvor de afviste irakere befinder sig, og om hvorvidt de har været udsat for menneskerettighedskrænkelser.

Afviste irakere risikerer overgreb

De udviste irakere er en sårbar gruppe. I rapporten giver Amnesty eksempler på, at irakere, der tvangsudsendes til Irak efter asylafslag, enten bliver udsat for overgreb eller lever i frygt for overgreb. Et af eksemplerne er fra februar 2009, hvor Mushin, en tidligere tolk for de internationale styrker, vælger at rejse hjem til Irak efter afslag på asyl fra flere europæiske lande. I Bagdads lufthavn bliver han tilbageholdt og udspurgt om sit ophold i Europa. Han får tæsk, bliver truet med fængsel og tvunget til at udbetale 1.300 dollar, før han bliver løsladt den efterfølgende dag. En måned senere bliver han opsøgt af politiet i sin lejlighed i Bagdad. Han tilbageholdes på en politistation i en uge, hvor han trues med en langvarig fængselsdom og udsættes for mishandling. Han bliver først løsladt, da en amerikansk officer blander sig. I juni 2009 valgte han igen at flygte fra Irak.

Danmark bør følge anbefalinger fra FN’s Flygtningeorganisation

Amnesty opfordrer det internationale samfund til at tage konsekvensen af den manglende sikkerhed for civile irakere og stoppe tvangshjemsendelserne, så længe landet er så ustabilt, som det er. “Danmark tvangsudsender udsatte irakere til et land, hvor de risikerer forfølgelse og overgreb på grund af deres køn, etnicitet eller baggrund. Der er ingen monitorering af de hjemsendte irakere og intet overblik over, hvor de befinder sig i dag. Ifølge FN er det Danmarks ansvar at sikre, at de afviste irakere ikke udsendes til overgreb og krænkelser. Men den danske regering lukker øjnene for sit ansvar,” siger Ida Thuesen, der er kommunikationschef i Amnestys danske afdeling. Hun fortsætter: “Rapporten understreger endnu engang, hvorfor de europæiske regeringer bør følge FN’s Flygtningeorganisations (UNHCR) anbefalinger og stoppe udsendelserne til det centrale Irak.”