Afghanistan: Ingen retfærdighed for tusindvis af civile ofre

Pårørende til de mange tusinde afghanske civile, der er blevet dræbt af USA’s og Natos styrker, venter stadig på retfærdighed. Selv krigsforbrydelser går ustraffet hen, kritiserer Amnesty i en ny rapport.

Tusindvis af afghanere er blevet dræbt eller såret af USA’s og NATO’s styrker siden invasionen i 2001. Alligevel bliver stort set ingen soldater retsforfulgt, og de pårørende til ofrene bliver nægtet retfærdighed.

Amnesty har gennemgået 140 drab begået af USA’s styrker og i ingen af tilfældene er drabene blevet efterforsket eller gerningsmændene retsforfulgt. Episoderne har fundet sted mellem 2009 og 2013 og blandt de dræbte er mindst 50 børn.

Læs rapporten

Tegn på krigsforbrydelser

Den 12. februar 2010 blev to gravide kvinder, en teenagepige og to mænd, der arbejdede i det afghanske justitsministerium, dræbt af amerikanske soldater. Det skete da amerikanske styrker brød ind i et civilt hjem hos en familie, der på traditionel vis fejrede, at et barnebarn var blevet født.

Familien hørte råb udenfor og var bange for, at det var Taliban på grund af de mange embedsmænd, der deltog i festen. De amerikanske specialstyrker slog døren ind og dræbte tre familiemedlemmer, heriblandt to kvinder, der var mødre til henholdsvis 10 og seks børn. Andre familiemedlemmer blev slemt såret. Soldaterne nægtede familiemedlemmer at tage de sårede på hospitalet, hvilket betød at to af de sårede forblødte. Et vidne så soldaterne bruge en kniv til at fjerne pistolkugler – og dermed bevismateriale – fra ligene.

”Hvem dræbte disse personer?”

53-årige Sayed Mohammed Mal, der var vidne til drabene, fortæller, hvordan soldaterne om morgenen udspurgte ham:

”De spurgte mig ’hvem dræbte disse personer?’. Jeg svarede ”Det gjorde I”. De blev vrede og ville have mig til at sige, at de var blevet dræbt af nogle andre. ’De var allerede døde,’ sagde de”.

De amerikanske soldater aflagde derefter rapport om episoden og beskrev den som et ’traditionelt æresdrab’. De dræbte var blevet henrettet af deres egen familie, inden soldaterne kom. Beskrivelsen blev viderebragt i en pressemeddelelse fra den internationale sikkerhedsstyrke (ISAF) og senere videreformidlet af TV-stationen CNN.

Ingen retsforfulgt

Lokale ansatte i Afghanistans uafhængige menneskerettighedskommission besøgte dog landsbyen dagen efter og interviewede familiemedlemmer og vidner og deres fund var i fuld overensstemmelse med landsbyboernes udlægning. En undersøgelse foretaget af det afghanske indenrigsministerium nåede samme resultat. En måned senere dækkede en journalist fra The Times of London sagen og artiklen anklagede det amerikanske militær for at vildlede.

I april tog NATO endeligt ansvaret for drabene og familien blev kompenseret med to geder, penge og en undskyldning. Men efterfølgende er ingen blevet retsforfulgt i relation til drabene.

Haji Sharabuddin fra den berørte familie siger til Amnesty, at det eneste han virkelig ønsker, er at se drabsmændene blive stillet til ansvar i en retssal. ”Jeg ønsker retfærdighed. Jeg ønsker at USA’s regering retsforfølger dem, der har gjort det.

USA bør reformere militært retssystem

Amnesty opfordrer USA’s militær til at efterforske alle de sager berørt i Amnestys rapport og sikre retfærdighed for de berørte familier. Hvis dette skal kunne ske bør USA sørge for, at det militære retssystem bliver reformeret.

I dag mangler systemet uafhængighed. Derudover skal soldater skal selv rapportere, hvis de er impliceret i episoder, der kan have været i strid med menneskerettighederne.