Afghanistan: Ny lov beskytter gerningsmanden

Et nyt lovforslag i Afghanistan vil gøre det forbudt for familiemedlemmer at vidne mod hinanden. Amnesty frygter, at det vil betyde, at vold mod kvinder i hjemmet kan ske ustraffet.

Et nyt lovforslag i Afghanistan vil udelukke vidner i en straffesag, hvis disse er i familie med den anklagede. Det er problematisk, mener Amnesty, fordi hovedparten af vold mod kvinder og piger foregår i familien – med børn eller andre familiemedlemmer som eneste vidner.

Vold i hjemmet

På bare ét år – fra 2012-2013 – blev der dokumenteret 6823 tilfælde af vold mod kvinder. Fremover vil det blive svært at fælde gerningsmanden i de tilfælde, hvor forbrydelsen er begået i hjemmet. Det nye lovforslag vil udelukke afgørende vidneforklaringer fra en retssag, og politi og jurister vil være forhindret i at afhøre vigtige vidner.

Amnesty frygter, at loven vil opmuntre gerningsmænd til at begå forbrydelser i familien. Gerningsmanden vil vide, at familiemedlemmer ikke kan vidne imod dem, og at de dermed kan slippe for straf.

Underminerer kvinder

Afghanistan har de seneste år introduceret flere lovforslag, som underminerer kvinders rettigheder:

• I november 2013 kom der forslag, som stammer fra tiden med Taliban. Her foreslås det at stene kvinder offentligt, hvis de er utro
• I 2012 godkendte præsident Karzai et forslag om, at kvinder kun må rejse med en mandlig værge. Kvinder må heller ikke være i selskab med mænd på arbejdspladsen eller på uddannelser.

Stop loven

Den afghanske regering lever ikke op til de forpligtelser, som de har underskrevet. Gennem det nye lovforslag opmuntrer Afghanistans regering voldtægtsmænd i stedet for at beskytte ofrene. Ifølge de internationale menneskerettigheder er Afghanistan forpligtet til at forhindre diskrimination. Det er derfor nødvendigt, at præsident Karzai forhindrer det nye lovforslag.