Græsk politi i ledtog med højreekstremistisk gruppe

I Grækenland er diskrimination og vold mod indvandrere udbredt blandt politibetjente, der ustraffet kan begå overgreb. I en ny rapport dokumenterer Amnesty, at der er tætte forbindelser mellem græsk politi og den højreekstremistiske gruppe Gyldent Daggry.

I december måned blev 50 personer, heriblandt lederen af den højreekstremistiske gruppe Gyldent Daggry og to politibetjente, anholdt for forbrydelser som mord og afpresning. Efterforskningen nåede frem til at 10 politibetjente var direkte eller indirekte forbundet til Gyldent Daggry, en gruppe som tidligere har stået bag mord, mishandling og forfølgelse af indvandrere.

Amnestys rapport “A law unto themselves – a Culture of Abuse and Impunity in the Greek Police” dokumenterer, hvordan det græske politi vender det blinde øje til overfald, og samarbejder med Gyldent Daggry:

“Græsk politi lefler for fremmedfjendske og højreorienterede grupper, der er opsat på at angribe mennesker, der ikke passer ind i deres ideal om et homogent samfund”, fortæller Jezerca Tigani, vicedirektør i Amnetys afdeling i Europa og Centralasien.

Politi ignorerer overfald

I september 2013 blev musikeren og anti-fascisten Pavlos Fyssas stukket ned og dræbt af et medlem fra Gyldne Daggry (tjek lige at du oversætter Gyldent Daggry på samme måde i teksten). Otte politibetjente var vidner til overfaldet,men gjorde intet for at forhindre det.

“I de sidste tre år har vi været vidne til en voldsom stigning i hatecrimes mod flygtninge og indvandrere. Politiet har ikke forhindret forbrydelserne eller efterforsket sagerne”, siger Jezerca Tigani.

Dagen efter mordet på Pavlos Fyssas samledes demonstranter for på fredelig vis at protestere over drabet. Uden forklaring angreb politiet demonstranterne og brugte stave og tåregas for at jage dem væk.
Medlemmer fra højreorienterede grupper bombarderede demonstranterne med sten, mens politiet så passivt til.

31 demonstranter blev såret, 32-årige Gavril, så slemt at han mistede sit ene øje og måtte opereres tre gange

Anholdt og tortureret

Amnesty registrerer løbende torturanklager og anklager om dårlig behandling af politiet, behandling som særligt går ud over indvandrere.

K, en syrisk flygtning, fortæller om sin anholdelse:

“Politibetjenten begyndte at sparke mig. Jeg prøvede at rejse mig op, men politibetjenten slog mig igen. Så spurgte han to andre betjente, om de ville tage mig ind i et andet rum, hvor de andre indsatte ikke kunne se os. En betjent begyndte at sparke mig i brystkassen, og bagefter slog en betjent mig, og begyndte at banke mig i ansigtet med sine næver”.

Det vil Amnesty

Amnesty opfordrer på det kraftigste til, at de græske myndigheder efterforsker anklager om politivold og gør op med den udbredte straffefrihed, der hersker blandt politibetjente:

“I stedet for at opretholde lov og orden, har politiet fået til opgave at forfølge sårbare grupper. Deres handlinger er ikke blevet undersøgt og straffet. Det er nødvendigt, at det ændrer sig”, siger Jezerca Tigani.

· Der skal oprettes et uafhængigt politiklagenævn
· Betjente skal bære numre, så de kan identificeres
· Politibetjente skal oplæres grundigt i menneskerettigheder