Regeringen må ud af busken i NSA-sagen

Amnesty opfordrer regeringen til at tage nye afsløringer af COP15-overvågning alvorligt og iværksætte en undersøgelse af omfanget og lovligheden af NSA’s aktiviteter i Danmark.

Whistlebloweren Edward Snowdens afsløringer af amerikansk overvågning før og under klimatopmødet COP15 i København i 2009 bør være dråben, der får den danske regering til at gå aktivt ind i en undersøgelse af efterretningstjenesten NSA’s aktiviteter i Danmark. Det mener Amnesty International, der gennem tre måneder har forsøgt at få svar på en række centrale spørgsmål fra Justitsministeriet.

“Vi står midt i an overvågningsskandale af historiske dimensioner, og flere og flere oplysninger peger i retning af, at danske interesser, institutioner og borgere er blevet udsat for fjendtlig overvågning og spionage. Regeringen kan ikke længere stikke hovedet i busken og foregive, at alt er i den fineste orden. Amnesty opfordrer regeringen til at vågne op og iværksætter en undersøgelse af NSA’s aktiviteter i Danmark”, siger pressechef Ole Hoff-Lund.

Regeringen benægter fortsat ulovlige aktiviteter

Lige siden Edward Snowden indledte sine afsløringer af NSA’s globale overvågningsapparat, har den danske regering benægtet, at der skulle foregå ulovlige efterretningsaktiviteter mod Danmark.

“Det kan enten betyde, at regeringen har fuldt kendskab til USA’s overvågning og direkte har sanktioneret NSA’s støvsugning af informationer i Danmark, eller at regeringen ikke vil tage konfrontationen med USA, sådan som vi har set blandt andre Tyskland og Brasilien gøre. Begge dele er udtryk for, at man ikke tager menneskerettighederne og privatlivets fred alvorligt”, siger Ole Hoff-Lund.

I Storbritannien har Amnesty International lagt sag an ved en særlig domstol mod den britiske efterretningstjeneste GCHQ, fordi organisationen mener, at den er blevet udsat for ulovlig overvågning af en række sensitive sager, som Amnesty arbejder med. GCHQ har tætte forbindelser med NSA og anvender en række af de samme overvågningsværktøjer. Herhjemme deltager Amnesty i en demonstration mod internetovervågning den 11. februar i samarbejde med fagforbundet PROSA, HK, IT-Politisk Forening og Bitbureauet.

“Regeringen skylder ikke bare en redegørelse for overvågningen i Danmark. Den skylder også at gå helhjertet ind i arbejdet for at sikre danske borgere, virksomheder og organisationer bedst muligt mod fremtidig overvågning”, siger Ole Hoff-Lund