Russiske styrker henretter civile i hele Kyiv-regionen

Billedet er fra byen Butja, Ukraine taget den 6. april 2022. En kvinde cykler rundt i ødelæggelserne på en gade i Butja i udkanten af Kyiv. Den ukrainske hær har sikret området, efter de russiske styrker har trukket sig fra regionen.

Russiske styrker udøver brutal vold mod ubevæbnede civile, henretter og intimiderer dem i hele Kyiv-regionen. Det slår Amnesty International fast, efter research-mission i Ukraine.

ADVARSEL: Teksten indeholder voldsommeøjenvidneberetninger!

“I de seneste uger har vi indsamlet beviser for, at russiske styrker har begået henrettelser af civile og andre ulovlige drab, som skal efterforskes som krigsforbrydelser,” siger Agnès Callamard, generalsekretær for Amnesty International.

Amnestys krise-researcher har interviewet mere end 20 mennesker fra forskellige landsbyer og byer tæt på Kyiv.

“Vidnesbyrd fortæller, at ubevæbnede civile bliver på brutal vis dræbt i deres hjem og på åben gade.”

“De skød ham i hovedet”

En 46-årig kvinde fra landsbyen Bohdanivka fortæller, at russiske styrker kom ind i hendes landsby den 7. eller 8. marts og parkerede deres kampvogne på gaden.

Om aftenen den 9. marts hørte kvinden, der boede sammen med sin mand, 10-årige datter og svigermor, skud gennem deres vinduer på underetagen. Kvinden og hendes mand råbte, at de var civile, og at de var ubevæbnede. Da de gik nedenunder, skubbede to russiske soldater familien ind i et fyrrum.

“De tvang os ind i fyrrummet og smækkede døren i. Efter blot et minut åbnede de døren og spurgte min mand, om han havde cigaretter. Han svarede nej, og at han ikke havde røget i et par uger. De skød ham i hans højre arm. Den anden soldat sagde: Gør ham færdig. Og så skød de ham i hovedet”, fortæller kvinden til Amnestys kriseresearchere.

“Han døde ikke med det samme. Fra 21.30 til 04.00 trak han stadig vejret, selvom han ikke var ved bevidsthed. Jeg bad ham om at bevæge sin finger, hvis han kunne høre mig. Han bevægede ikke fingeren, men jeg lagde hans hånd på mit knæ og klemte den. Blodet flød ud af ham ”.

”Da han trak vejret for sidste gang, vendte jeg mig mod min datter og sagde: Jeg tror, at far er død.”

En nabo var vidne til, at russiske styrker brød ind i kvindens hus den pågældende nat. Naboen bekræftede, at han havde set mandens lig i hjørnet af fyrrummet.

Kvinden og hendes barn flygtede fra Bohdanivka senere samme dag. Kvindens svigermor på 81 år havde svært ved at gå, så hun blev efterladt i byen.

“Min far havde seks store huller i ryggen”

Den 3. marts var 18-årige Kateryna Tkachova hjemme i landsbyen Vorzel med sine forældre, da flere kampvogne kørte ned ad deres gade med bogstavet Z, som markerer de russiske køretøjer.

Hendes mor Nataliya og far Valeryi forlod kælderen, hvor de havde gemt sig, og gik ud på gaden. De havde bedt Kateryna om at blive i kælderen. Kort efter hørte Kateryna skud.

”Da kampvognene var kørt, forlod jeg kælderen og sprang over hegnet til naboens hus. Jeg ville finde ud af, om de stadig var i live. Jeg kiggede over hegnet og så min mor ligge på ryggen i den ene side af vejen. Min far lå på den anden side af gaden med ansigtet ned i jorden. Der var store huller i hans frakke. Dagen efter gik jeg helt hen til dem. Min far havde seks store huller i ryggen, min mor havde et mindre hul i brystet.”

Kateryna fortæller Amnesty, at hendes forældre var klædt i civilt tøj og ubevæbnede.

Den 10. marts hjalp en frivillig, som var involveret i evakueringer fra områder omkring Kyiv, Kateryna med at forlade Vorzel. Den frivillige fortalte Amnesty International, at han havde set ligene af Katerynas forældre på gaden nær hendes hus.

I en video verificeret af Amnesty International kan man se den frivillige og Kateryna skrive forældrenes navne, fødselsdatoer og dødsdatoer på et stykke pap, som de lægger ved siden af ligene, der er dækket af tæpper.

Billede af Katerynas forældre: Nataliya og Valeryi.

“De lagde mærke til os og åbnede straks ild”

I løbet af de første dage af den russisk besættelse af byen Hostomel, leverede Taras Kuzmak mad og medicin til civile, som opholdt sig i beskyttelsesrum.

Klokken 13.30 den 3. marts var han sammen med byens borgmester, Yuryi Prylypko og to andre mænd, da deres bil kom under beskydning. Kuglerne kom fra retningen af et stort boligkompleks, der var blevet indtaget af russiske styrker.

De forsøgte at springe ud af bilen, men en mand, Ivan Zorya, blev dræbt med det samme. Borgmesteren Yuryi Prylypko faldt også til jorden, såret af skud. Det lykkedes Taras Kuzmak og den anden overlevende mand at gemme sig bag en gravemaskine i timevis, mens skyderiet fortsatte.

Borgmesteren Yuryi Prylypko leverede mad og medicin til civile sammen med tre andre mænd, da deres bil kom under beskydning. Borgmesteren døde af sine skudsår. Også en anden mand blev dræbt.

”De opdagede os og åbnede straks ild. Der var ingen advarsel. Jeg kunne høre borgmesteren. Jeg vidste, at han var såret, men jeg vidste ikke, om det var dødeligt eller ej. Jeg sagde til ham, at han skulle ligge stille. De skød på os igen omkring kl. 15, og omkring en halv time efter forstod jeg, at borgmesteren ikke længere var i live. Der er en helt særlig vejrtrækning, lige før man dør.”

To andre indbyggere fra Hostomel har fortalt Amnesty International, at de havde set Yuryi Prylypkos lig nær en kirke, da en improviseret begravelse blev holdt for ham flere dage senere. Andre beboere bekræftede, at i dagene op til hans død leverede borgmesteren mad og medicin til civile. Han kørte altid rundt i en almindelig civil bil.

Ulovlige drab og voldtægt

Amnesty International har yderligere indsamlet tre beretninger om ulovlige drab på civile, herunder en beretning om en overlevende fra voldtægt, hvis mand blev henrettet af russiske styrker.

En kvinde i en landsby øst for Kyiv fortalte Amnesty International, at den 9. marts kom to russiske soldater ind i hendes hus, dræbte hendes mand og derefter voldtog hende gentagne gange med et våben, imens hendes unge søn gemte sig i et fyrrum i nærheden. Kvinden var i stand til at flygte fra landsbyen til et ukrainsk-kontrolleret område sammen med sin søn.

Milena, en 24-årig kvinde fra Butja, fortalte Amnesty International, at hun udenfor sit hus så liget af en kvinde, der havde boet på hendes gade. Kvindens mor fortalte Milena, at hendes datter blev skudt i de første dage af invasionen, mens hun over sit hegn kiggede på et russisk militærkøretøj. Amnesty Internationals Crisis Evidence Lab har uafhængigt verificeret videooptagelser, der bekræfter placeringen af det sted, hvor kvinden blev begravet.

I de første par dage af invasionen flygtede Volodymyr Zakhliupanyy og hans kone fra byen Hostomel. Deres 39-årige søn Serhiy var fast besluttet på at blive i byen.

I starten talte de hver dag sammen i telefonen, og Serhiy beskrev de hårde kampe i byen. Den 4. marts kunne Volodymyr ikke længere kontakte sin søn. Venner, der forblev i byen, forsøgte at finde Serhiy og tog hen til den bygning, hvor han havde søgt beskyttelse i kælderen.

”Da de spurgte naboerne, sagde de, at min søn den 13. marts blev ført bort af russerne. Da de ledte efter Serhiy, fandt de ham bag nogle garager ved bygningen… de sagde, at han var blevet skudt i hovedet.”

Livet under russisk besættelse

Interviewpersoner har fortalt Amnesty International, at de havde mistet adgangen til elektricitet, vand og gas i de tidlige dage af invasionen, og at der var meget begrænset adgang til mad.

Der var ringe mobiltelefonforbindelse, og nogle interviewpersoner fortalte, at russiske soldater havde konfiskeret eller ødelagt mobiltelefoner, hver gang de så, at en civil havde en mobiltelefon på sig.

Trusler om vold og intimidering var også udbredt. En mand i Hostomel sagde, at han så en hel sovesal af mennesker, som havde søgt ly for angreb, blev tvunget til at forlade sovesalen. Udenfor affyrede russiske militærofficerer skud over deres hoveder og tvang dem til at lægge sig på jorden.

To mænd fra Butja fortalte, at snigskytter jævnligt skød på dem, når de forlod deres beskyttelsesrum for at skaffe mad fra en ødelagt købmandsbutik i nærheden af deres hjem.

Krigsforbrydelser og andre krænkelser af international humanitær ret

Forsætlige drab på civile, voldtægt, tortur og umenneskelig behandling af krigsfanger er menneskerettighedskrænkelser og krigsforbrydelser. De, der direkte begår krigsforbrydelser, bør holdes strafferetligt ansvarlige for dem.

Under doktrinen om kommando-ansvar har hierarkiske overordnede – herunder befalingsmænd og civile ledere, såsom ministre og statsoverhoveder, som vidste eller havde grund til at vide om krigsforbrydelser begået af deres styrker, men ikke forsøgte at stoppe dem eller straffe de ansvarlige, bør også holdes strafferetligt ansvarlig.

“Drab på civile er en menneskerettighedskrænkelse og en krigsforbrydelse. Drabene skal efterforskes grundigt, og de ansvarlige skal retsforfølges, også helt op i kommandokæden”, siger Agnès Callamard, generalsekretær for Amnesty International.

Amnesty International har også indsamlet dokumentation for, at civile blev dræbt i vilkårlige angreb i Kharkiv og Sumy Oblast , dokumenteret et luftangreb, der dræbte civile, der stod i kø for at få mad i Chernihiv, og indsamlet beviser fra civile, der levede under belejring i Kharkiv , Izium og Mariupol.

Amnesty International dokumenterer krænkelser af menneskerettigheder og international humanitær ret begået i krigen i Ukraine.