Ti års fængsel for at tweete

Menneskerettighedsforkæmperen Dr. Nasser bin Ghaith er i Forenede Arabiske Emirater blevet idømt ti års fængsel. Hans forbrydelse? På fredelig vis at give udtryk for sine holdninger på Twitter.

Onsdag den 29. marts blev der skrevet endnu et mørkt kapitel i klapjagten på menneskerettighedsforkæmpere og kritikere af styret i Forenede Arabiske Emirater (UAE).

Økonomen, akademikeren og menneskerettighedsforkæmperen Dr. Nasser bin Ghaith blev dømt for ”publicere falske informationer” om lederne i UAE samt for at ”publicere falsk information med henblik på at skade statens og dens institutioners omdømme og statur”.

Dommen var baseret på kommentarer, som bin Ghaith postede på Twitter. Her gav han udtryk for, at han ikke havde fået en fair retssag i en tidligere sag kendt som ”UAE5”, hvor han selv og fire andre blev dømt for at have fornærmet landets ledere med online-kommentarer.

Amnesty International kritiserer i de stærkeste vendinger den nye dom og kræver, at Dr. Nasser bin Gaith omgående løslades.

”Dagens dom over den prominente økonom, akademiker og menneskerettighedsforkæmper Dr. Nasser bin Ghaith er endnu et alvorligt slag mod ytringsfriheden i UAE. Denne vanvittige dom på baggrund af fredelige tweets efterlader ingen rum til tvivl: De, som vover at sige deres mening i UAE, risikerer alvorlig afstraffelse”, siger Lynn Maalouf, Amnestys vicedirektør for research i organisationens Beirut-kontor.

”Dr. Nasser bin Ghaith er en samvittighedsfange, fængslet for fredeligt at have udtrykt sine overbevisninger. Han burde aldrig have været tvunget til at tilbringe et eneste minut bag tremmer, slet ikke ti år. Han har allerede været udsat for tvungen forsvinding, har tilbragt måneder i hemmelig detention, været udsat for tæsk og nægtet søvn. Han er endnu et offer for UAE’s klapjagt mod dissidenter, som i sidste uge også ramte den prominente menneskerettighedsaktivist Ahmed Mansour”, siger Lynn Maalouf.

Dr. Nasser bin Ghaith har nu 30 dage til at appellere dommen.