Amnesty hædrer unge klimaaktivister

Amnesty Internationals årlige pris som ”samvittighedsambassadør” går til klimaaktivisterne i Fridays for Future, anført af svenske Greta Thunberg. De hædres for deres lederskab og mod i kampen for menneskerettighederne.

”Vi er inspirerede af den vilje og beslutsomhed, som ungdomsaktivister verden over møder os med, når de udfordrer os til at se klimakrisens realiteter i øjnene. Hvert eneste medlem af Fridays for Future viser, hvad det vil sige at handle på ens samvittighed. De minder os om, at vi er mere magtfulde, end vi selv tror, og at vi alle har en rolle at spille for at beskytte menneskerettighederne imod en klimakatastrofe”.

Sådan lyder en del af begrundelsen fra Amnesty International, der fredag den 7. juni har offentliggjort, at organisationens hæderspris i år går til den svenske aktivist Greta Thunberg og medlemmerne af bevægelsen Fridays for Future, som tæller unge over hele verden.

Prisen som ”samvittighedsambassadør” uddeles for at hædre og støtte mennesker, som har inspireret andre og udvist unikt lederskab og mod i kampen for menneskerettighederne. Den blev grundlagt i 2002 og er tidligere blevet tildelt aktivister og grupper som Nelson Mandela, Malala Yousafzai, Alicia Keys, Colin Kaepernick, Ai Weiwei og bevægelsen for oprindelige folks rettigheder i Canada.

En ungdomsbevægelse, som vil ændre verden

Fridays for Future blev grundlagt af den svenske teenager Greta Thunberg, som en fredag i august 2018 begyndte at strejke foran det svenske parlament i stedet for at tage i skole.

Hendes fredagsstrejke er siden blevet et globalt fænomen. Mere end en million unge fra hele verden deltog i den seneste globale klimastrejke den 24. maj. Her blev der afholdt demonstrationer i mere end 100 lande blandt andet i Danmark, Australien, Brasilien, Indien, Nigeria, Pakistan, Storbritannien, Tyskland, Japan, Filippinerne og Uganda.

”Det er en kæmpe ære for mig at modtage denne pris på vegne af Fridays for Future,” siger Greta Thunberg og fortsætter:

”Dette er ikke min pris. Dette er alles pris. Det er fantastisk at opleve den anerkendelse, vi får, og vide, at vi kæmper for en sag, som skaber positiv forandring.”

Hun fortæller, at det at handle i overensstemmelse med ens samvittighed betyder, at du virkelig kæmper for det, du mener er rigtigt.

”Jeg tror, at alle som er en del af vores bevægelse, gør netop det, fordi vi har en pligt til at forsøge at forbedre verden. Den åbenlyse uretfærdighed, som vi bekæmper, er, at mennesker i det globale syd bærer det mindste ansvar for klimaforandringerne, men alligevel bliver de hårdest ramt af det.”

Klimaforandringer er en menneskerettighedskrise

Mens klimakrisen oftest forstås igennem dens påvirkning på natur og miljø, gør dens ødelæggende konsekvenser for mennesker den også til en aktuel menneskerettighedskrise, mener Amnesty.

Klimaforandringer forstærker eksisterende uligheder blandt mennesker og konsekvenserne af klimaforandringerne vil kun blive forværret, hvis ikke vi handler nu.

”Unge mennesker må ofte høre, at de er morgendagens ledere. Jeg er glad for at Greta Thunberg og resten af Fridays for Future har ignoreret det budskab. Hvis de ventede på morgendagen, ville der ikke være en fremtid for nogen af os. De har bevist, at de allerede er ledere, og det er nu på tide, at vi voksne følger deres eksempel”, siger Kumi Naidoo.