Historisk sejr for LGBTI-personer i Indien

Den indiske højesteret har bestemt, at personer af samme køn ikke længere skal straffes med fængsel for at dyrke sex. Det er et kæmpe skridt fremad for LGBTI-rettigheder i verdens næststørste land, mener Amnesty.

Homoseksuel sex skal ikke længere være strafbart i Indien. Det fastslog den indiske højesteret i dag i en historisk dom, der markerer en ny æra for LGBTI-rettigheder i verdens næststørste land.

Chefdommer Dipak Misra udtalte ved domsafsigelsen, at det hidtidige forbud er irrationelt, vilkårligt og åbenlyst forfatningsstridigt. Den 157 år gamle lov gav mulighed for at straffe seksuelt samkvem imellem personer af samme køn med op til ti års fængsel. Men det er altså slut nu, og det glæder Helle Jacobsen, programleder for køn og LGBTI-rettigheder i Amnesty Danmark.

”Det er en kæmpestor sejr. LGBTI-aktivister og organisationer i Indien – herunder Amnesty – har kæmpet for dette i mange år. Loven er en af de ældste i verden og stammer som mange andre love, der kriminaliserer LGBTI-personer, fra kolonitiden. Vi håber, at afkriminaliseringen vil smitte af på nabolandene Sri Lanka, Pakistan og Bangladesh, hvor det stadig er ulovligt at være homoseksuel”, siger hun.

Loven har kriminaliseret både anal- og oralsex og har haft store konsekvenser for forhold mellem personer af samme køn – ikke mindst fordi politiet har brugt den til at chikanere og krænke mennesker fra det indiske LGBTI-samfund.

Det har de fem dommere i den indiske højesteret nu sat en stopper for med deres enstemmige dom, som ifølge Helle Jacobsen sender et budskab om håb, der rækker ud over landets grænser.

”Sejren i Indien vil inspirere aktivister og LGBTI-organisationer over hele verden til at gøre op med homofobiske lovgivninger og kræve deres rettigheder”, siger hun.